Norconsult Fältgeoteknik spräcker nollan!

Fältundersökningar är ofta den första etappen i många projekt. Kvinnliga medarbetare är ovanligt i branschen men glädjande nog har nu Norconsult lyckats i sin rekrytering och inom loppet av en månad kommer de två första kvinnorna börja på bolaget.

Först ut är Heléne Gunnarsson som har en bakgrund som kock och kockmatros på en tankbåt under de senaste 10 åren. En vän som redan arbetar på Norconsult Fältgeoteknik har berättat om sitt yrke och allt eftersom ökade intresset hos Heléne. När så företaget sökte efter personal så kände Heléne att hon ville byta bana.

- Man måste våga sig på förändring för att utvecklas och det är väldigt positivt att få jobba utomhus hela tiden, säger Heléne. På en tankbåt får man rycka in lite här och var så maskiner och olja känns inte ett dugg främmande, fortsätter hon.

Om drygt en månad följer Michaela Eriksson Helénes exempel. Efter 7 år i London, som bland annat personlig tränare, var det dags för Michaela att flyta hem till Sverige och Borås. Hon trivdes gott i London men längtade efter att bo nära familjen igen. Under tiden hon funderade på vad hon ville jobba med så hamnade hon på ICA men ett jobb utomhus som inte var så inrutat hägrade. När Norconsult Fältgeoteknik sökte personal så kände Michaela att det skulle vara det perfekta jobbet för henne.

- Jag vet att alla jobb inte är spektakulära och ser fram emot variationen, säger Michaela. Att ena dagen jobba med att ta fältprover ute i vildmarken eller ute på en fjord för att nästa dag ta prover på en parkeringsplats inne i Oslo centrum känns väldig spännande, säger Heléne med ett leende.

Norconsult är ledande inom utvecklingen i branschen vilket ställer höga krav på utrustning och personal. Företaget har verksamhet både i Norge och Sverige från norr till söder.

- Vår verksamhet är väldigt intressant och det är kul att vi som företag kan locka tjejer till oss, säger Daniel Johansson, teamchef för Fältgeoteknik i Norge. Och jag är övertygad om att en blandad arbetsgrupp kommer att bidra till en positiv känsla i gruppen, avslutar han.