Norconsult förvärvar Johnels & Moberg Arkitekter

Norconsult går in i ett nytt kundsegment genom förvärvet av Johnels & Moberg Arkitekter i Göteborg. Johnels & Moberg har under sina 35 år i branschen huvudsakligen arbetat med projekt inom bilbranschen och bilbranschens återförsäljare runt om i hela landet. – Det ska bli spännande att gemensamt kunna erbjuda Bilanläggningar som nytt tjänsteområde, säger affärsområdeschef Marcus Rydbo.

Bilbranschen är en intressant bransch i stark förändring mot hållbara transportlösningar och Norconsult vill vara en del i den förändringen. Genom förvärvet får Norconsult kompetens inom ett kundsegment som stämmer väl med företagets fokus på hållbarhet och helhetssyn.

Michael Moberg, grundare och nuvarande ägare till Johnels & Moberg Arkitekter, säljer företaget men kommer att arbeta kvar hos Norconsult.

- I Norconsult får vi en välkommen resursförstärkning med kompetenser som oftast ingår i våra projekt t ex konstruktörer, inredningsarkitekter, landskapsarkitekter, samhällsplanerare, miljöexperter, säger Michael Moberg. Norconsults landstäckande organisation både i Sverige och Norge kommer att underlätta vårt arbete med Volvos, Renaults och Fords återförsäljare. Vi ser verkligen fram emot att ingå i Norconsult och att kunna ge en ännu bättre service till våra kunder, fortsätter han.

Johnels & Moberg Arkitekter kommer att införlivas helt i Norconsults marknadsområde Arkitektur som genom det nya förvärvet når en styrka på strax över 160 medarbetare i Sverige inom hus, inredning, landskap och stadsplanering.

- Vi ser fram emot att välkomna nya duktiga medarbetare till oss och det ska bli spännande att jobba mot bilbranschen gemensamt med dem, säger affärsområdeschef Marcus Rydbo.

• samhällsplanering
  • arkitektur