76 nya Nordeakontor och 450 arbetstillfällen

Nordea bygger ut sitt kontorsnät kraftigt med 76 nya mötesplatser runt om i landet. Det är en ökning med en tredjedel från 260 till 336. Nordea har köpt kontoren av Svensk Kassaservice och erbjuder 350 av deras anställda jobb i Nordea. Banken nyanställer ytterligare 100 privatrådgivare i Sverige. Det betyder 450 nya arbetstillfällen. - Det här är Nordeas största satsning i Sverige hittills. Våra kunder efterfrågar mer tillgänglighet och nu blir det lättare för våra kunder att nå oss genom fler kontor och längre öppettider, säger Frans Lindelöw, vice VD. När de 76 kontoren har byggts om och utrustats har Nordeas kontorsnät i Sverige utökats med en tredjedel - från 260 till 336. I Stockholmsområdet handlar det om en fördubbling. Från 42 till 76 kontor. Kontorens öppettider varierar men initialt har de flesta öppet på lördagar och på Stockholms Central har kontoret öppet sju dagar i veckan. ­- Det handlar om att skapa fler mötesplatser och ett nytt sätt att jobba. Kontoren är mindre och har färre anställda än våra nuvarande kontor. De är flexibla och effektiva och det blir lättare för oss att anpassa oss till kundernas behov, säger Frans Lindelöw. Allt fler kunder betalar sina räkningar och gör enklare banktjänster via Internet. - Men bankkontoret eller mötesplatsen har fortsatt en viktig funktion att fylla. Det gäller både för de kunder som vill göra transaktioner på ett kontor och för de som vill ha rådgivning när de ska fatta mer komplicerade ekonomiska beslut, säger Frans Lindelöw. Här öppnar de nya Nordeakontoren under 2008: Stockholm: Centralen, Dalagatan, Hötorget, Kungsholmen, Nybrogatan, Ringen, Rosenlundsgatan, Brommaplan, Jakobsberg, Kista, Lidingö, Rinkeby, Sollentuna, Solna, Sundbyberg, Tensta, Täby, Upplands Väsby, Vaxholm, Vällingby, Bagarmossen, Fruängen, Gustavsberg, Hallunda, Haninge, Huddinge, Högdalen, Skogås, Skärholmen, Södertälje, Tyresö, Västerhaninge, Farsta, Älvsjö Syd: Malmö Mobilia, Malmö Kronprinsen, Halmstad Nyhems torg, Växjö, Kalmar Kvarnholmen, Lyckeby, Helsingborg Furutorpsgatan, Helsingborg Stattena Väst: Göteborg Nordstan, Göteborg Redbergsvägen, Göteborg Hisingsgatan, Frölunda torg, Trollhättan, Partille, Angered, Uddevalla, Borås, Kungsbacka Mellan: Västerås, Arboga, Hedemora, Kumla, Örebro Kompassen, Eskilstuna Gallerian, Linköping Kungsgatan, Norrköping Drottninggatan, Finspång, Flen, Söderköping, Gnesta, Mjölby, Trosa, Nyköping Norr: Kalix, Arvidsjaur, Umeå, Luleå, Skellefteå, Östersund, Gävle, Uppsala Gränby, Uppsala Gottsunda För ytterligare information: Boo Ehlin, presschef, 08 614 8464 Bo Eriksson, projektansvarig, 08 614 7888 Frans Lindelöw, vice VD, 08 614 7935