Förvärvet av Orgresbank slutfört

Nordeas förvärv av 75,01 procent av ryska JSB Orgresbank har nu slutförts enligt plan, efter att alla tillsynsmyndigheter gett sitt godkännande och övriga villkor uppfyllts. Nordea meddelade i november 2006 att man avtalat om att köpa en majoritetsandel i Orgresbank för 313,7 mn dollar (246 mn euro). Den återstående minoritetsandelen på 24,99 procent av aktierna fördelas mellan aktieägarna i Orgresbanks nuvarande ledning och Europeiska utvecklingsbanken. Orgresbank ska tillvarata tillväxtmöjligheterna inom företags- och retailsegmenten i Ryssland. Förvärvet ger dessutom Nordea en förstärkt plattform för att betjäna nordiska kunder med verksamhet i Ryssland och skapar nya möjligheter för Orgresbanks befintliga kunder och medarbetare. Sedan avtalet undertecknades har Orgresbank inrättat en internationell division inom Corporate Banking, för att betjäna Nordeas kunder och andra internationella företag i Ryssland. För ytterligare information: Johan Ekwall, chef för Investor Relations, +46 8 614 78 52 Boo Ehlin, informationschef Sverige, +46 8 614 84 64 Igor Bulantsev, First Deputy Chairman, Management board, Orgresbank, +7495 777 34 72 Esa Teräväinen, General Manager, Corporate Banking International, Orgresbank, +7495 77734 77