Fredrik Laurin, Uppdrag Granskning, SVT, foto: Mattias Ahlm/Sveriges Radio , Torsten Fensby, Nordiska minsterrådet

Almedalen: En grävande journalist och en stjärnförhandlare - om Panamaläckan och undangömda pengar

Fredrik Laurin, Uppdrag Granskning, var en av journalisterna bakom Panamadokumenten som har avslöjat tusentals företag och enskilda som misstänks gömma undan pengar. Torsten Fensby var projektledare för de nordiska ländernas avtal med världens finanscentra som gör att  ingen ska kunna gömma sig bakom banksekretess. Vad blir följderna av dessa bedrifter? I ett samtal i Almedalen delar Fensby och Laurin med sig av sina unika erfarenheter.

Avslöjandet av Panamdokumenten är en historisk journalistisk bedrift som kan få stora efterverkningar. Nordiska ministerrådets informationsutbytesavtal med samtliga finanscentra i världen, väntas ge åtskilliga miljarder extra till statskassorna i Norden. Möt två av personerna bakom dessa framgångar, Fredrik Laurin, grävande journalist och del i avslöjandet om Panamadokumenten, och Torsten Fensby, förhandlare för Nordiska ministerrådet. I ett samtal pratar de om varför undanhållande av pengar varit möjligt så länge, och vad som nu väntar. Kommer avslöjandet och avtalen att stoppa pengar som göms av skattesmitare, terrorister och andra ljusskygga?
Fredrik Laurin är mycket kritisk till att regeringar i decennier tillåtit stora luckor i systemen. Och han frågar sig: Kommer Panamaläckan  att ändra något annat än att Island får en ny statsminister?

Torsten Fensby resonerar kring hur de nordiska länderna nu kan få tillbaka obetald skatt och hindra att skattesmitning sker framöver.

Dagfinn Høybråten, generalsekreterare Nordiska minsterrådet deltar också

Moderator: Louise Hertzberg, Norden i Fokus

Seminariet är en del av Nordens dag.

Tid:

Måndagen den 4 juli, kl. 14:00 –14:45