Baltic Sea Expedition - en larmrapport om mikroplast i Östersjön

Baltic Sea Expedition - en larmrapport om mikroplast i Östersjön

Med ny banbrytande teknik har forskare för första gången kartlagt omfattningen av osynlig plast i Östersjön. Det visar sig att mikroplaster utgör ett stort hot mot havet då de drar till sig olika kemikalier och gifter. Folke Rydéns pinfärska minidokumentär om plast i Östersjön har Sverigepremiär på Nordens dag 29 juni i Almedalen.

I augusti 2014 avseglade en expedition från Göteborg med bland annat forskare från olika länder för att kartlägga omfattningen av mikroplast i ett av världens mest förorenade innanhav – Östersjön. Under resan testades ny teknik som utvecklas vid Örebro universitet och som gör det möjligt att identifiera mycket små plastpartiklar. Expeditionen har nu blivit film ”Baltic Sea Expedition”, som visas för första gången i Sverige under Almedalsveckan.

Efter filmen blir det debatt om filmen och om plastföroreningarna i Östersjön. Debatten leds av Folke Rydén, som också har producerat dokumentären. En fråga som kräver svar är bland annat vilka åtgärder politiker, forskare, industrier och konsumenter måste vidta för att minska  plastskräpet som förgiftar djurlivet i Östersjön.

Platsen för filmpremiären är Tavernatältet, Strandvägen 4, datumet är 29 juni och klockslaget är 17.50-18.45. Vi bjuder på dryck, tilltugg och lite mingel innan filmen startar.

Medverkande: Folke Rydén, Moderator, Anna Kärrman, docent, Örebro universitet, Pontus Alm, ansvarig plastbearbetningsfrågor, IKEM, Annicka Engblom (M), ordförande, Nordiska rådets medborgar- och konsumentutskott. Matilda Ernkrans (S), ordförande, Miljö- och jordbruksutskottet.