Har det nordiska samarbetet ett berättigande?

Det nordiska samarbetet har en lång tradition. Men har det officiella nordiska samarbetet ett berättigande i dag – och i morgon? Är Nordiska rådet ett forum för att driva samarbetet framåt? Finns nya områden för ökat samarbete – och kan något avvecklas? De senaste åren har dessa och andra frågor diskuterats i skrifter och artiklar med olika visioner för det nordiska samarbetet i framtiden. Seminariet handlar om vilka slutsatser vi kan dra av debatten så långt.

PROGRAM

13.30 Välkomstord
Karin Åström, ordförande för Nordiska rådets svenska delegation

Presentationer
- Johan Strang, ”Nordiska gemenskaper – en vision för samarbetet”
- Gunnar Wetterberg ”Förbundsstaten Norden”

Paneldiskussion med deltagande av auditoriet
- Johan Strang, professor, CENS, Helsingfors universitet
- Gunnar Wetterberg, samhällspolitisk chef, SACO
- Silja Borgarsdottír Sandelin, ordförande, Ungdomens Nordiska Råd
- P M Nilsson, journalist, vd TV 4 Newsmill

15.30 Avslutande kommentar
Cristina Husmark Pehrsson, vice ordförande för Nordiska rådets svenska delegation
Moderator: Anna Danielsson Öberg

Tid: 9 april, kl.13.30-15.45
Anmälan: till nr@riksdagen.se senast den 4 mars
Plats: Sveriges riksdag, Andrakammarsalen, ingång Riksplan
Samarrangemang: Nordiska rådets svenska delegation, Norden i Fokus och Föreningen Norden

Nordiska ministerrådets informationskontor, Norden i Fokus, arbetar för att öka intresset för och kunskapen om Norden och det officiella nordiska samarbetet. Nordiska ministerrådets informationskontor ordnar seminarier om dagsaktuella frågor inom politik, näringsliv och kultur.