Bokslutskommuniké Nordic Camping & Resort jan-dec 2011

Helårsperiod (januari-december 2011)

• Nettoomsättningen ökade till 36 670 (26 358) KSEK
  • Rörelseresultatet minskade till 1 543 (7 510) KSEK
  • Rörelsemarginalen var 4 % (22,1%)
  • Resultatet efter skatt uppgick till 407 (5 387) KSEK

Rapportperiod (oktober-december 2011)

• Nettoomsättningen ökade till 3 935 (3 527) KSEK
  • Rörelseresultatet uppgick till -3 058 (1 277) KSEK
  • Resultatet efter skatt uppgick till -2 501 (1 110) KSEK

Ökade marknadsandelar

Året 2011 var ett mellanår för branschen som helhet, trots detta lyckades Nordic Camping & Resort flytta fram sina positioner ytterligare. Nettoomsättningen ökade med 39 % för koncernen och med 15 % för jämförbara anläggningar.

Under året har två nya anläggningar förvärvats vilket bidragit positivt till den ökade omsättningen. Samtidigt har dessa övertaganden tillsammans med förstärkta satsningar på personalresurser och utveckling av befintliga anläggningar belastat årets resultat. Dessa satsningar är en betydande investering i framtida ökade intäkter och resultat. De ovanligt höga energikostnaderna under årets första kvartal 2011 belastar resultatet.

Andra etappen av Helsingborg Lodge färdigställd

Nordic Camping har valt att förvärva samtliga 10 hus i den andra etappen av Helsingborg Lodge via ett Råå Vallar Fastighets AB som till 85 % ägs av Nordic Camping & Resort och som därmed inkluderas i koncernens räkenskaper. Nordic Camping & Resort har under året ökat ägandet i Råå Vallar Fastighets AB från 49 % till 85%. Råå Vallar Fastighets AB redovisas som ett dotterbolag, varvid skillnaden mellan anskaffningsvärde och de förvärvade nettotillgångarna har allokerats till byggnader och mark.

Den tredje och sista etappen av Råå Vallar Lodge kommer att utvecklas i ett senare skede, dock kommer den tilltänkta marken till dess att nyttjas för uthyrning av andra boendeformer. Genom förvärvet av etapp två kommer Nordic Camping & Resort på ett effektivt sätt ta del av de betydande uthyrningsintäkter som denna hotelluthyrning innebär.

Hotellboende

Hotellboendet på bland annat Glyttinge Camping samt Västerås Mälarcamping har varit en stor framgång och är ett tydligt bevis på att hotellkonceptet på utvalda destinationer varit rätt strategiskt val.

Förvärv och arrenden

Under året 2011 övertogs Bredsand Camping & Stugby i Enköping och Edsviks Camping i Grebbestad. Vid årsskiftet tog Nordic Camping & Resort över Ekuddens Camping i Mariestad. Anläggningen kommer redan till säsongen 2012 vara en fullvärdig anläggning i Nordic Camping & Resort konceptet och väntas bidra till både omsättning och resultat.

Framtid

Vi ser redan nu att förstärkta marknadssatsningar genom bland annat lansering av en ny externwebb samt förenkling av bokningsmodulen har gett positiva effekter. Även samarbeten med utländska researrangörer kommer i nära framtid att ge ökad tillströmning av inte minst internationella gäster.

Vi ser en ökad konsolidering i branschen vilket gör det svårare för enskilda aktörer att hävda sig som fristående anläggningar. Nordic Camping & Resort är en ledande part i denna konsolidering. För året 2012 väntar vi oss en fortsatt stark omsättningsökning i och med att Bredsand Camping & Stugby och Ekuddens Camping kommer att ingå i helårssiffrorna för 2012. Genom ett stabilt kassaflöde från den operativa driften och betydande övervärden i tillgångsmassan kan vi fortsätta den starka tillväxten.

Perioden 1 januari till 31 december 2011

Koncernens omsättning för perioden uppgick till 38 022 KSEK (moderbolaget 33 708) vilket motsvarar en ökning med 12 % från motsvarande period föregående år.  Rörelseresultatet minskade till

1 543 KSEK (moderbolaget 2 030).

Perioden 1 oktober till 31 december 2011

Koncernens omsättning för perioden uppgick till 4 538 KSEK (moderbolaget 3 523 KSEK) vilket motsvarar en minskning med 35 % från motsvarande period föregående år. Rörelseresultatet minskade till – 3 058 KSEK (moderbolaget -3 049 KSEK) vilket är en minskning med 4 335 KSEK jämfört med föregående år. Under fjärde kvartalet 2011 har inga jämförbara fastighetsaffärer gjorts, så som skedde under sista kvartalet föregående år.

Likviditet och kassaflöde

Vid periodens utgång uppgick koncernens likvida medel till 2 260 KSEK (moderbolaget 502 KSEK). Årets kassaflöde uppgick till -7 721 KSEK (moderbolaget – 6 586).

Utdelning

Nordic Campings & Resorts styrelse föreslår att ingen utdelning skall ske till bolagets aktieägare för verksamhetsåret 2011.

Eget kapital

Nordic Campings egna kapital uppgick till 30 704 KSEK (moderbolaget 27 022) per 31 december 2011. Eget kapital per aktie uppgick till 4,02 kr/aktie.

Årsstämma

Årsstämman kommer att äga rum den 10 maj, 2012, klockan 16:00 i bolagets lokaler på Artillerigatan 10 i Stockholm.

Nominering av styrelseledamöter

Nordic Camping & Resorts aktieägare är välkomna att komma in med förslag på styrelseledamöter till styrelsens ordförande, Joakim Skantze på e-mail: joakim.skantze@traction.se.

Redovisningsprinciper

Denna delårsrapport är upprättad i enlighet med RR20, delårsrapportering. Intäktsredovisning avseende entreprenadavtal sker i enlighet med Sveriges Byggindustriers branschrekommendation vilket innebär att intäktsredovisning sker enligt successiv vinstavräkning multiplicerat med försäljningsgraden. Bolag tillämpar samma redovisningsprinciper som anges i 2010 års årsredovisning.

Granskning

Denna delårsrapport är ej granskad av bolagets revisor.

Den fullständiga årsredovisningen kommer att finnas tillgänglig i slutet av april i bolagets lokaler på Artillerigatan 10 i Stockholm och skickas ut till de aktieägare som efterfrågar den.

Kommande informationstillfällen

Delårsrapport för det första kvartalet 2012 lämnas den 10 maj 2012.

Tom Sibirzeff, VD

Nordic Camping &ResortAB(org.nr 556618-9873)

Artillerigatan 10 NB; 114 51 Stockholm

Mer information och fullständig rapport finns att tillgå under: