Delårsrapport januari - juni 2009

April - Juni i sammandrag
* Nettoomsättningen uppgick till 6 517 (6 504) KSEK
* Rörelseresultatet driftsenheten uppgick till 57 (-1 175) KSEK
* Rörelseresultatet efter finansiella poster och skatt uppgick till -248 (-1 424) KSEK
* Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till 3 741 (2 666) KSEK.

Januari - Juni i sammandrag
" Nettoomsättningen minskade till 8 057 (8 860) KSEK
* Rörelseresultatet förbättrades till -2 003 (-3 180) KSEK
* Resultatet efter skatt förbättrades till -2 496 (-3 614) KSEK
* Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till 5 253 (-1 415) KSEK

Verksamhet

Försäljningen har ökat något under andra kvartalet i jämförelse med föregående år. Det kraftigt förbättrade rörelseresultatet (1,2 MSEK) är en effekt av den ökade operativa effektiviteten.

Bokningar på nätet har under första halvåret ökar med hela 185% jämfört med samma period föregående år. Detta är ett resultat av bolagets strategi att öka tillgänglighet och service och samtidigt minska administration och bättre kassaflöde.

Nordic Camping tog den 1 mars-09 över driften av Västerås Mälarcamping från Västerås Stad. Under perioden har anläggningen utvecklats över förväntan. Inför 2010 har avtal tecknats om 10 nya året runt hus med Västerås Stad.

Styrelsen i Nordic Camping beslutade att genomföra en nyemission om 8,8 MSEK för att finansiera förvärvet av Frösö Camping & Stugby, äventyrsgolf samt 10 nya hus på Råå Vallar Camping. Nyemissionen var framgångsrik, då 86,4% tecknade sig för emissionen. Resterande del tecknades av garanterna.

Händelser efter periodens utgång

En av världens största träffar med amerikanska bilar, Power Meet hölls även i år på Mälarcampingen i Västerås. Evenemanget blev en stor framgång för Mälarcampingen, Västerås Stad och arrangören.

Redan nu kan bolaget konstatera att försäljningen och resultatet under juli månad har utvecklats mycket väl.

Perioden 1 april till 30 juni 2009
Bolagets omsättning uppgick till 6 517 KSEK (moderbolaget 5 816 KSEK). Rörelseresultatet förbättrades till 57 KSEK (moderbolaget -70 KSEK). Resultatet efter skatt ökade till - 248 KSEK (moderbolaget -353 KSEK). Verksamhetens högsäsong ligger huvudsak i kvartal 3, vilket kommer att ge en resultatmässig positiv effekt under det tredje kvartalet.

Investeringar och förvärv
Investeringar har gjorts i befintliga campinganläggningar på sammanlagt 1 263 KSEK.

Likviditet och kassaflöde
Vid periodens utgång uppgick bolagets likvida medel till 11 784 KSEK (moderbolaget 11 101 KSEK). Inkluderat checkkredit uppgår likviditeten till 12 784 KSEK. Periodens kassaflöde uppgick till 10 748 KSEK (moderbolaget 10 595).

Eget kapital
Nordic Campings egna kapital uppgick till 18 866 KSEK per 30 juni 2009 (moderbolaget 19 895). Eget kapital per aktie uppgick till 2,57 kr/aktie.

Redovisningsprinciper
Denna delårsrapport är upprättad i enlighet med RR20, Delårsrapportering. Bolaget tillämpar samma redovisningsprinciper och beräkningsgrunder som i årsredovisningen 2008.

Granskning
Denna delårsrapport är ej granskad av bolagets revisor.

Kommande informationstillfällen
Publiceringsdatum för ekonomisk information:
Delårsrapport jan - september 2009 - 5 november 2009
Bokslutskommuniké 2009 - 18 februari 2010

Stockholm 28 augusti 2009

NCS Nordic Camping & Sports AB (org.nr 556618-9873)