Nordic Exhibitions är värd för utställningen" Auschwitz. Not long ago. Not far away." i Malmö 2022.

Sverige och Malmö blir värdstad för den prisbelönta utställningen ”Auschwitz. Not long ago. Not far away.”, när utställningen gör sitt enda stopp i Skandinavien med premiär, maj 2022.

Utställningen består av över 700 originalföremål, mestadels hämtade från Auschwitz Memorial och ett 20-tal museum och institutioner över hela världen. Många av föremålen har aldrig tidigare visats för allmänheten.

Med premiär i maj 2022 och under en begränsad tid presenteras utställningen ”Auschwitz.
Not long ago. Not far away.”
på Malmömässan som det enda stoppet i Skandinavien på utställningens världsomfattande turné.

Som enda värdstad i Skandinavien förväntas hundratusentals besökare att se utställningen i Malmö, detta i likhet med dess framgång i tidigare städer som Madrid, New York och Kansas, där rekordmånga besökare sett utställningen. Utställningen förväntas ses av många skolungdomar från hela Sverige.

Utställningens stopp i Malmö hade inte varit möjligt utan samarbetet med Malmö Stad, Region Skåne och Forum för Levande Historia som agerar utbildnings- och pedagogisk partner i projektet. Utställningen har producerats av det spanska företaget Musealia och Auschwitz-Birkenau Memorial Museum i Polen. I Sverige presenteras utställningen i samarbete med Nordic Exhibitions & Events AB.

-Vi är hedrade att tillsammans med Musealia presentera denna betydelsefulla utställning i Norden och Sverige. Under en fyraårsperiod har var arbetat med att möjliggöra detta projekt i Malmö, Stefan Papangelis VD för Nordic Exhibitions & Events.

- Det är viktigt att synliggöra historien, både för att minnas och för att forma framtiden. Jag är väldigt glad att Malmös och Skånes elever, och alla andra som vill ta del av utställningen, kommer att ha möjlighet att göra det på plats i Malmö. Utställningen utgör ett viktigt komplement till stadens långsiktiga arbete mot antisemitism, säger Kommunstyrelsens Ordförande i Malmö, Katrin Stjernfeldt Jammeh (S).

- Danska judar flydde över Öresund till Malmö under kriget och hit kom överlevande från Förintelsen med de vita bussarna 1945. För mig som Malmöbo är det självklart att vi ska ta emot och visa den här utställningen för att vi ska kunna föra vidare och fördjupa kunskaperna om historiens värsta folkmord." Roko Kursar (L), kommunstyrelsens vice ordförande

- Efter stop i Madrid, New York och Kansas City har utställningen besökts av nästan en miljon människor. Utställningen visar hundratals autentiska föremål som förstärker äktheten. Men det här visar också att människor vill uppleva Auschwitz svåra och smärtsamma historia, säger Auschwitz-Birkenau State Museums chef, Dr. Piotr Cywiński.

Vi kan inte förändra det förflutna, men vi kan söka efter nycklarna för att bygga vår nuvarande och gemensamma framtid. Vi har inte befriat oss från de faror som antisemitism, rasism eller främlingsfientlighet medför. Vi måste veta vad som kan hända när mänskligt hat kommer ur kontroll, fortsätter Piotr.

Utställningens stop i Sverige är det enda stoppet i Skandinavien och blir ett tillfälligt återseende i Europa. Valet av Malmö som stad var inte en slump; kommunen och regionens starka vilja att medverka, husera och erbjuda sina medborgare denna komplexa och traumatiska del av vårt förflutna har varit en avgörande faktor.
Vi hoppas att utställningen blir ett pedagogiskt tillfälle för alla att lära sig och förstå Auschwitz historia och de konsekvenser som den förmedlar, även idag, säger
Luis Ferreiro, VD på Musealia och utställningsdirektör.

- Tyvärr är antisemitismen fortfarande påtaglig i Europa, inte minst i Sverige och i Malmö. Jag är mycket glad över att Region Skåne lyckats få denna oerhört viktiga utställning till just Malmö. Den adresserar problem vi ser lokalt – men är också en naturlig fortsättning på det åtagande Sverige tar på sig i samband med den stora Förintelsekonferens som tar plats i Malmö, säger Carl Johan Sonesson, regionstyrelsens ordförande i Region Skåne.

- Vi ser fram emot att få bli en del av detta projekt och ska nu titta på hur vi kan bidra på bästa sätt. Det är en fin möjlighet för unga i Sverige att få chans att ta del av en mycket välrenommerad utställning om Förintelsen. Forum för levande historia har lång erfarenhet av att ta fram pedagogiska resurser för unga som vill lära sig mer om Förintelsen så vi har mycket att bidra med, säger Caroline Källner tillförordnad överintendent på Forum för levande historia.

En rad utbildningsprogram kommer att genomföras under utställningsperioden. Programmen innehåller föreläsningar, samtal och andra aktiviteter där överlevare och experter kommer dela deras perspektiv på historien om Auschwitz lägret och förintelsen, i syfte att främja den svenska allmänhetens engagemang. Tusentals skolungdomar kommer genom samverkan med Malmö Stad och Region Skåne att kostnadsfritt bli inbjudna att besöka utställningen.

”Auschwitz. Not long ago. Not far away.” visar en gripande historia och presenterar väl undersökt fakta till ett av de mörkaste kapitlen i mänsklighetens historia. Utställningen har det tydliga målet att låta människor på egen hand se hur en sådan plats kan komma att existera, och fungerar som en universell varning mot farorna med hat och intolerans. Besökare kommer att uppleva en oförglömlig reflektion över den komplexa verkligheten i koncentrations- och förintelselägret Auschwitz, förintelsen och mänskligheten själv.

ETT SAMARBETE UTAN MOTSTYCKE
Utställningen skapades och designades av det spanska företaget Musealia tillsammans med en expertpanel ledd av historikern Dr. Robert Jan van Pelt, historiker och kuratorer från Auschwitz Museum Research Center under ledning av Dr. Piotr Setkiewicz, samt konservatorier och arkivarier från institutionen, med ansvar för förvaltningen av resterna av det tyska nazistiska koncentrations- och förintelselägret, nu ett UNESCO -världsarv. Utställningen har också erhållit expertisen av den amerikanska historikern Michael Berembaum och den brittiska pedagogen och förintelsexperten Paul Salmons.

Det stora antalet föremål som lånats ut av ”Auschwitz - Birkenau Memorial Museum” och det faktum att det här är en vandringsutställning med internationell omfattning gör det till ett samarbete som aldrig tidigare förekommit. Utställningen sträcker sig över en yta på närmare 2 000 kvadratmeter och omfattar över 700 originalföremål från över 20 institutioner, museer och privata samlare från hela världen, dessutom tidigare ej visat audiovisuellt material.

SAMLINGEN
Detta är första gången utställningen visas i Skandinavien.

Föremålen inkluderar delar av de ursprungliga barackerna från Auschwitz III-Monowitz
(en del av Auschwitz-lägret som byggdes av IG FarbeindustrieI). I utställningen finns en originaltågvagn från det tyska järnvägsföretaget Deutsche Reichsbahn (modellen användes under andra världskriget för att transportera soldater, krigsfångar och deporterade judar till getton och förintelseläger). Utställningen innehåller också strukturella föremål från själva lägret, till exempel stolpar från staketet i Auschwitz och många personliga föremål från lägrets offer. Föremål så som skrivbordet från kommendant Rudolf Höss visar förövarnas värld och fångar verkligheten hos SS medlemmarna och nazistkåren som etablerade och drev lägret.

Dessa exceptionella föremål berättar historien om Auschwitz i sin helhet och representerar de olika grupperna av offer, inklusive judar som deporterades för utrotning, polacker, sinti, romer, sovjetiska krigsfångar och andra.

Lägret och dess utställningar besöks av över två miljoner människor om året.

Premiärdatum till utställningen ”Auschwitz. Not long ago. Not far away.” presenteras inom kort på www.auschwitz.net.

MUSEALIA
Musealia är ett spanskt företag som producerar vandringsutställningar som utforskar kraftfulla berättelser från vårt förflutna för att belysa nuet och inspirera till nya sätt att tänka om vår framtid. Med mer än 20 års internationell erfarenhet kännetecknas våra utställningar av deras starka berättande karaktär, deras historiska detaljer, utbildningsvärde och känslomässiga påverkan.

Våra utställningar har visats på mer än 70 museer och institutioner i länder som USA, Mexiko, Tyskland, Italien, Sverige, Danmark, Portugal, Estland, Polen och Spanien.

OM AUSCHWITZ-BIRKENAU MEMORIAL MUSEUM
Auschwitz är inte bara en minnesplats. Det är också ett landmärke för vår civilisation. Ordet Auschwitz har blivit en särpräglad kultursymbol, synonymt med den största händelsen för förminskning av människans värde. Dess betydelse har ökat i takt med att de sista vittnena till förintelsen nu lämnar vår värld.

Beläget i det tidigare tyska nazistlägret, skapades minnesplatsen och museet 1947 som ett resultat av de överlevandes ansträngningar. Dess mål är att bevara resterna av det tidigare lägret, minnas offren och främja vetenskaplig och pedagogisk verksamhet. Platsen upptar nästan 200 hektar och omfattar över 150 byggnader och cirka 300 ruiner, inklusive rester av gaskammare och krematorier, som nazistregimen försökte förstöra i slutet av kriget. Den innehåller också samlingar, arkiv och världens mest omfattande samling av konstverk från Auschwitz, med cirka 6 000 föremål.

OM NORDIC EXHIBITIONS
Nordic Exhibitions & Events AB producerar, arrangerar och förmedlar utställningar på den internationella marknaden med globalt kända varumärkeskoncept inom områdena: underhållning, lärande, historia och vetenskap.

PRESSKONTAKT UTSTÄLLNINGEN - Auschwitz. Not far away. Not long ago.
Icíar Palacios och Magnus Stråberg
press@auschwitz.net