Polismyndigheten säger nej, världsutställningen Titanic The Exhibition i Sundsvall åter stoppad.

Under två års tid har utställningen Titanic The Exhibition planerat att ställas ut i Sundsvall. Nu blir utställningen inställd för andra året i rad. Utställningen var planerad att sättas upp under perioden 29 juni-5 september. Otydligt regelverk stoppar nu planerna för världsutställningen Titanic.

Sveriges alla nationella muséer har öppnat upp med ett corona-anpassat mottagande. I korthet har museer och konsthallar, från den 25 mars, haft restriktionerna om att varje gäst måste ha 10 m2 per person, precis som för butiker, samt att antalet besökare aldrig får överstiga 500 personer oavsett hur stor lokalerna är.

En av världens mest besökta vandringsutställningar Titanic som gästats av 3,5 miljoner människor runt om i världen och över 400 000 gäster på en rad orter i Sverige de senaste åren klassas med den nya pandemilagen numera inte som museiverksamhet.

Arrangören har under alla år, och långt innan Covid, endast tagit emot gäster på tilldelade tider för att säkerställa gästflöde och logistik, därtill ”coronasäkrat” i linje med nuvarande restriktioner. Det planerade evenemanget i Sundsvall planerades i Gärdehov, där i en lokal om 1800 m2 exklusive biytor. Med ovan ingångar om gästflöde, logistik och yta i lokalen skulle arrangemanget med rådande restriktioner för museiverksamhet kunna genomföras sommaren 2021.

Polismyndigheten gör nu bedömningen att arrangemanget inte ska klassificeras som en museiverksamhet utan definierar det som en allmän sammankomst vilket innebär att endast 8 personer, inklusive personal får vistas i lokalen samtidigt vilket innebär att varje person med detta beslut får 225 m2 yta till förfogande.

- Vi har all respekt för den pågående pandemin men vår bransch har drabbats extremt hårt. Vi har i princip haft näringsförbud i över ett år nu och med detta myndighetsbeslut så tappar vi ytterligare en sommar, som är vår högsäsong. Vi ifrågasätter självklart beslutet från Polismyndigheten, då det ur vårt perspektiv endast handlar om tolkningar av tjänstemän i ett otroligt trubbigt och ihåligt regelverk. Jag är oerhört besviken, säger Stefan Papangelis, VD på Nordic Exhibitions & Events AB.

Tredje gången gillt.

Inställt 2020 och inställt 2021. Nordic Exhibition & Events AB har i samråd med Sundsvalls kommun och den spanska producenten Musealia beslutat att flytta evenemanget ytterligare ett år. Världsutställningen är redan nu bokad för 2022 med premiär den 19 maj.

Alla biljettköpare som blir påverkade av det flyttade evenemanget får information via mail av arrangören. I dessa mail får man då information om man önskar omboka eller göra en återbetalning av köpta biljetter.