Världsutställningen Van Gogh Alive kommer till Uppsala i sommar.

Över 3000 inspirerande bilder som förvandlar väggar, golv och tak till ett konstverk är det besökare får uppleva när multimediautställningen Van Gogh Alive – The Experience gästar Uppsala och Fyrishov i sommar. En unik möjlighet att uppleva den världskända konstnären Vincent van Goghs konstnärskap på ett helt nytt sätt. Utställningen pågår från den 16 juni och under en begränsad tid under sommaren.

Vincent van Goghs verk har visats och uppskattats runt om i världen i över 100 år – men aldrig så här. Van Gogh Alive, producerad av Grande Experiences, är en digital konstupplevelse med levande grafik och musik som stimulerar alla sinnen, och där målningarna får liv genom projektioner i stor skala med livfulla detaljer. I utställningen går besökaren in i Van Goghs bildvärld, fylld av ljus, färg och ljud.

Van Gogh Alive har upplevts av miljoner besökare runt om i världen, och i sommar hoppas den bli en dragare till Uppsala.

- Det här är bra för Uppsalas besöksnäring. Utställningen kan bli ett dragplåster för Uppsalas besöksnäring under sommaren 2022, och ett bra komplement till Uppsalas befintliga utbud. Utställningen kommer sannolikt även att öka besöken till kommunens övriga kulturella sevärdheter, säger Erik Pelling, kommunstyrelsens ordförande (S) och styrelseordförande Destination Uppsala.

- Upplevelsen har skapats för att låta besökare njuta i sin egen takt. Och alla skapar sin egen evenemangsupplevelse, ett nytt sätt att uppleva konst och vara mitt i den. Vi ser fram emot att erbjuda inresta gäster och uppsalabor en riktigt häftig och annorlunda upplevelse, säger Anna Lindström, Chef Möten & Evenemang, Destination Uppsala.

Utställningen riktar sig till en bred målgrupp, såväl vuxna som barn. Samtidigt som den uppskattats av konstintresserade så har den tack vare sin multimediaupplevelse också mottagits väl av besökare som vanligtvis inte besöker konstinstitutioner.

Utställningen erbjuder besökaren en upplevelse som aktiverar alla sinnen. Detaljerade bilder flödar genom massan av projektorer och slås samman med digitalt surroundljud och dofter som väcker känslan av den franska landsbygden.

- Efter att ha förtrollat över 8.5 miljoner människor och haft utsålda stopp över hela världen, inklusive London, Rom och Sidney, är vi oerhört glada att nu ta utställningen Van Gogh Alive till Uppsala sommaren 2022. Detta är en oförglömlig kulturell upplevelse för hela familjen, säger Bruce Peterson, ägare av Grand Experiences.

Den spektakulära utställningen som visats i över 165 städer och på 32 olika språk kommer nu äntligen till Uppsala och Fyrishov.

- Vi är glada att äntligen få presentera utställningen i Uppsala, säger Stefan Papangelis, VD Nordic Exhibitions & Events, som är den svenska arrangören. Uppsala har ett bra geografiskt läge, ett stort upptagningsområde och en kapacitet att välkomna större besöksvolymer, vilket gör utställningen tillgänglig för många.

För utställningens genomförande planerar arrangören att lokalt anställa ett tiotal ungdomar för tidsbegränsade sommarjobb.

Läs mer om Van Gogh Alive på www.vangoghalive.se

För mer information eller frågor, kontakta gärna:

Anna Lindström, Chef Möten & Evenemang, Destination Uppsala
        mail: anna.lindstrom4@uppsala.se, tel: 0767 61 83 35

Stefan Papangelis, VD, Nordic Exhibitions & Events AB
        mail: stefan.papangelis@nordicexhibitions.se, tel: 0738 22 80 90

Kortfakta om Van Gogh Alive

Utställningsplats: Fyrishov, Uppsala
        Utställningsperiod: Premiär 16 juni 2022. Öppet en begränsad tid under sommaren.
        Webbplats: www.vangoghalive.se
        Producent: Grande Experiences
        Arrangör Sverige: Nordic Exhibitions & Events AB

Van Gogh Alive, har turnerat i världsstäder som Beijing, Mexico City, Munchen, London, Sydney och Madrid, för att nu flyttas vidare till Uppsala.

Om Grande Experiences
        Grande Experiences
        , skaparen och producenten av Van Gogh Alive, är världsledande inom skapande, design, produktion, marknadsföring och installation av storskaliga utställningar och uppslukande upplevelser med bred kulturell attraktion. Utställningarna är engagerande, underhållande och pedagogiska. Grand Experiences skapar, från koncept till färdigställande, visuellt och tekniskt fantastiska mästerverk som de presenterar runt om i världen. Deras upplevelser har visats mer än 210 gånger i över 165 städer, på 32 språk, på sex kontinenter och med en publik på över 20 miljoner människor.

Grande Experiences är baserat i Melbourne, Australien med kontor i Storbritannien, Italien och USA. Grande Experiences äger och driver också Museo Leonardo da Vinci som är ett prestigefyllt permanent museum i centrala Rom, Italien. De planerar även att öppna flera permanenta uppslukande gallerier i USA, Europa och Australien 2021. Van Gogh Alive och Grandes andra multisensoriska upplevelser presenteras genom företagets SENSORY4™-system som kombinerar flera kanaler av rörlig grafik som strålas genom 40 högupplösta projektorer med surroundljud av biokvalitet.

Vad är SENSORY4 ™?
        SENSORY4™, som utvecklats av Grande Experiences, är ett unikt system som kombinerar rörlig grafik med flera kanaler, surroundljud av biokvalitet och upp till fyrtio högupplösta projektorer för att tillhandahålla en av de mest spännande flerskärmsmiljöerna i världen. Den resulterande upplevelsen är dynamisk, informativ och visuellt spektakulär. Otroligt detaljerade bilder flödar genom olika projektorer och smälter samman med ett digitalt surroundljud för att fylla lokalen i en hisnande uppslukande display.

Om Nordic Exhibitions & Events AB
        Nordic Exhibitions & Events producerar, arrangerar och förmedlar utställningar på den internationella marknaden med globalt kända varumärkeskoncept inom områdena: underhållning, lärande, historia och vetenskap. Under 2022 presenterar bolaget tre världsutställningar i Sverige; Auschwitz. Not long ago. Not far away. i Malmö, Titanic The Exhibition i Sundsvall och Van Gogh Alive – The Experience i Uppsala. Läs mer på www.nordicexhibitions.com