Kievs CTO och ukrainsk paviljong finns på plats på Stockholm Tech Live och Stockholm Smart City den 3-4 maj 2023

Kievs CTO och ukrainsk paviljong på plats när Hi-Tech-mässa arrangeras i Stockholm

Den 3 - 4 maj förvandlas Kistamässan i Stockholm till en nytänkande mötesplats för framtidens städer och morgondagens teknik när Stockholm Smart City Conference & Expo samt Stockholm Tech Show arrangeras i Stockholm. Mässorna arrangeras parallellt och de två arrangemangen bildar tillsammans en unik arena som visar hur ny teknik förflyttar samhälle och affärsmodeller in i morgondagens innovationsrevolution. Eventet är det största i sitt slag i Norden, med över 200 utställare och 100-tals talare och i år utökas arenan ytterligare med en ukrainsk paviljong och ett högintressant keynote-framträdande från Kievs CTO, Petro Olenyc

Ukraina deltar både med namnkunnig talare och paviljong

Ukraina och Keiv Stad är några av alla de internationella deltagarna från politiken, näringslivet och offentlig sektor som under två fullspäckade dagar möts under ett tak för delta på konferensen i Stockholm. I Kiev hade man sakta börjat återhämta sig från Covid-19, när staden plötsligt stod inför en ännu större kris: en kamp för överlevnad. Future Ready City är en av de många ämnen som kommer att belysas på mässan och konferensen. Petro Olenych, Chief Digital Transformation Officer – Kyiv City (CDTO) and Deputy Mayor of Digitalization of Kyiv kommer att dela med sig av Kievs erfarenheter och beskriva hur framtidens digitala teknik kan hjälpa städer att förbli motståndskraftiga även inför de tuffaste utmaningarna under ett krig.

"Jag ser fram emot att komma till Stockholm, för att prata om Kievs motståndskraft och hållbarhet. Kyivs Digitala team har en unik expertis och kan stå emot otroliga utmaningar. Det är viktigt för oss att prata om, hur framtidens digitala teknik hjälper städer att förbli starka under krigstid och vi vill gärna utbyta våra erfarenheter mer er”, säger Petro Olenych.

Ukrainska IT-företag har inte bara överlevt utan vuxit

Trots ett fullskaligt krig, deltar den ukrainska paviljongen på konferensen med flertalet It-företag som presenterar sina kraftfulla tekniksystem och diskutera investerings potential för en gemensam globala IT-utveckling. Olena Berestetska, Chef internationellt samarbete, branschorganisationen IT Ukraine, en av arrangörerna betonar vikten av att knyta kontakter;

“Förra året var världen osäker på Ukrainas framtid, men vårt folk och våra företag har visat sin motståndskraft och styrka. Ukrainas IT-industri har inte bara överlevt utan vuxit med 6% jämfört med föregående år. Ukraina är nu internationellt erkänt för sin cyber kompetens, app-utveckling, riskhantering med mera. Under tuffa omständigheter har Ukraina framträtt som ett nytt Silicon Valley, och vår framtid börjar idag” säger Olena Berestetska

På plats tar besökarna inte bara del av konferens och mässgolv utan även flera olika kostnadsfria aktiviteter som pågår under mötesplatsens två dagar:

• Startup Pavilion som arrangeras av Stockholm stad - bolag och personer med nyskapande idéer möter investerare och intressenter.
  • Smart City Lounge - urban innovation samsas med digital omvandling.
  • Matchmaking som skapar nätverk och möten som leder till nya insikter.

Vill du veta mer?

Kontakta: Liselotte Isacsson på Stockholm Tech Show +46 (0) 31-788 45 20 TECH@liveexpo.se:

Jennifer Björk på Smart City/Nordic Mobility jb@liveexpo.se +46 (0)738 53

Läs mer om Stockholm Tech Live https://stockholmtechshow.se/