DAF CF Electric med 6x2 chassi finns nu tillgängligt

DAF Trucks har introducerat sin CF Electric med 6x2 styvt chassi. De första fordonen testas senare i år som sopbilar av de nederländska offentliga avfallshanteringsföretagen HVC och ROVA. Staden Rotterdam och Cure kommer att följa efter i början av 2020 med en helt elektrisk 6x2 utrustad med kran. Alla dessa fordon är utrustade med en VDL E-Power-drivlina, perfekt för insamling av hushållsavfall. Den helelektriska lösningen levereras av VDL Translift.

Sedan slutet av 2018 har den första DAF CF Electrics 4x2-dragbilen rullat för olika holländska transportörer, inklusive Peter Appel, Simon Loos och Tinie Manders, samt stormarknadskedjan Jumbo. Dessa lastbilar är en del av ett omfattande fältprov där de måste transportera varor till och från destinationer som stormarknader och distributionscenter. Det tyska logistikföretaget Rhenus använder för närvarande två CF Electrics för regional containertransport. Tack vare sin effektivitet och praktiska användbarhet vann DAF CF Electric det prestigefyllda "Green Truck Award" i Tyskland tidigare i år.

DAF Trucks introducerar sin CF Electric med 6x2 chassi. De första fordonen kommer snart att testas i fältet.

Ökad manövrerbarhet

Eftersom lastbilen är låg på både utsläpp och buller vid användning är CF Electric idealisk inte bara för distribution i städer utan också för insamling av hushållsavfall. För detta ändamål har DAF konstruerat en 3-axlig stel med styraxel för ökad manövrerbarhet och ännu högre lastkapacitet. GVW för CF Electric 6x2 är 28 ton.

Vanliga rutter

Lastbilens elektriska VDL-drivlinje ger 210 kW och ett vridmoment på 2 000 Nm - precis som CF Electric-dragbilen. Drivlinan drivs av ett batteripaket med ett (brutto) energiinnehåll på 170 kWh; tillräckligt för att täcka vanliga avfallsuppsamlingsvägar. Sopbilar återvänder vanligtvis till depån inom några timmar för att lossa, där elbilarna kan ladda upp till 80% batterikapacitet på bara 30 minuter.

Sidlastare och kran

HVC är verksamt i Noord-Holland, Rijnmond-området och Flevoland och ROVA i centrala och östra delarna av Nederländerna. Båda företagen använder sidlastare som containrar kan tömmas från sidan av lastbilen. Staden Rotterdam och Cure-företaget i Eindhoven-regionen kommer att använda DAF CF Electric komplett med lastkran för att samla in sopor från underjordiska containrar.

DAF Trucks introducerar sin CF Electric med 6x2 chassi. De första fordonen kommer snart att testas i fältet.

DAF Trucks N.V. - ett dotterbolag till det amerikanska företaget PACCAR Inc., en av världens största tillverkare av tunga lastbilar - är en ledande tillverkare av lätta, medelstora och tunga lastbilar. DAF tillhandahåller ett komplett utbud av traktorenheter och yrkesbilar som erbjuder rätt fordon för varje transportapplikation. DAF är också en ledande leverantör av tjänster, inklusive reparations- och underhållskontrakt för MultiSupport, finansiella tjänster från PACCAR Financial och en förstklassig leveransservice för delar från PACCAR Parts. Dessutom utvecklar och tillverkar DAF komponenter såsom axlar och motorer för buss- och buss tillverkare över hela världen. DAF Trucks N.V. har produktionsanläggningar i Eindhoven i Nederländerna, Westerlo i Belgien, Leyland i Storbritannien och Ponta Grossa i Brasilien, och 1 100 återförsäljare och servicepunkter i Europa och därefter.

Eindhoven, 20 november 2019

• produktnyheter

Nordic Truckcenter Group är ett bolag i koncernen Royal A-Ware en global ledare inom transport och livsmedelssektorn. Ett familjeägt konglomerat med sin bas i Nederländerna. Royal A-Ware utvecklar, tillverkar och marknadsför allt ifrån ost till lastbilar och transporttjänster. Bolaget har 15 miljarder och har 2500 medarbetare i ett 20-tal länder.

Nordic Truckcenter Group representerar lastbilstillverkaren DAF och IVECO. Det innebär att vi har ett produktutbud som omfattar allt ifrån IVECO Daily ett fordon som täcker in viktsegmentet 3,3–7,2 ton, till den tyngsta tridem DAF:en som har en totalvikt på 32 ton och väl över 500 hk.

Nordic Truckcenter Group har över 100 anställda runtom i Norden som tillgodoser allt ifrån reservdelshantering och service till försäljning. I koncernen har vi även en märkesoberoende service och reserveldelskedja kallad TRP – Truck & Trailer Related Parts. I vårt reservdelsprogram har vi över 150 000 olika artiklar. Dessutom så växer sortimentet hela tiden!