DAF City Turn Assist ökar körsäkerheten i staden

För att öka säkerheten för sårbara trafikanter vid distributionsarbete i stadsmiljö inför DAF Trucks nu DAF City Turn Assist i sina 4x2 FT- och 6x2 FTP-dragbilar som ett fabriksalternativ. Den här dödavinkelvarnaren går att beställa nu. DAF City Turn Assist erbjuds också som en eftermarknadslösning.

DAF:s City Turn Assist är en säkerhetsfunktion som varnar förarna med visuella och hörbara varningar när andra trafikanter – allt ifrån fotgängare och cyklar till bilar och motorcyklar – finns i förarens döda vinkel. Övervakningssystemet varnar inte bara vid låga hastigheter i stadstrafik utan upptäcker också andra trafikanter i närliggande körfält vid körfältsbyte eller sammanslagning av trafik i högre hastighet.

DAF City Turn Assist använder sig av radarteknik för att identifiera föremål, även vid dålig sikt. På passagerarsidan finns en radarenhet för kort distans monterad på eller nära det bakre stänkskyddet. Dess tåliga konstruktion gör att den fungerar även under de tuffaste förhållandena.

Varningar visas på en strategiskt placerad LED-skärm som sitter på A-stolpen på passargerarsidan, nära sidospegeln. När höger körriktningsvisare aktiveras kan även en hörbar varning ljuda. Hela systemet i DAF City Turn Assist är fabriksinstallerat (radarenhet, skärm och kabelhärvor).

DAF City Turn Assist erbjuds som ett alternativ för vänsterstyrda Euro 6 4x2 FT- och 6x2 FTP-dragbilar med MX-11- och MX-13-motorer, samt för CF Electric. För högerstyrda CF- och XF-modeller erbjuder DAF redan kamera och sensorsystem som tillval för att skydda sårbara trafikanter och uppfylla marknadskrav och juridiska krav i Storbritannien och Irland.