DAF introducerar ett komplett utbud av förbättrade säkerhetsfunktioner

Alla nya ADAS-funktioner som standard

DAF Trucks utökar den redan branschledande säkerheten och förarkomforten i alla nya generationens DAF-modeller genom att lägga till en komplett uppsättning nya avancerade förarassistanssystem (ADAS) från fabriken. Dessa nya system är standard för alla DAF-modellerna XB, XD, XF, XG och XG+ från och med januari 2024.

AEBS-systemet (Advanced Emergency Braking System) i den senaste generationen är utrustat med både en radar och en kamera som signalerar utsatta trafikanter framför fordonet. En extra radar hanterar den nya körassistansfunktionenför att upptäcka och varna föraren för trafikanter när lastbilen körs med låg hastighet. Registrering av händelsedataregistrerar bilder och data när AEBS-bromsvarningen aktiveras och DAF Side & Turn Assist varnar om det finns fotgängare, cyklister eller fordon i fordonets döda vinklar, inklusive hela utrymmet till släpets baksida.

Dessutom kommer varje nya generationens DAF att ha avkänning av hastighetsbegränsning som informerar föraren om aktuella hastighetsbegränsningar och varningar vid fortkörning, medan systemet för varning vid filbytehjälper till att undvika farliga situationer genom att varna för oavsiktliga filbyten.

Den nya backkameran visar vad som händer bakom lastbilen på en display i hytten. Helljusomkopplingen(tillval) bländar av automatiskt när andra fordon närmar sig eller befinner sig längre fram. Det finns även en nödstoppssignal, en funktion som använts på tidigare DAF-lastbilar, som varnar andra trafikanter genom blinkande varningsljus när lastbilen saktar ned kraftigt.

Dessutom introduceras nya funktioner för att ytterligare förbättra säkerheten för föraren. Nya DAF Drowsiness Detection(trötthetsvarnare) gör en bedömning av förarens uppmärksamhet och varnar när en paus krävs, och maskinen är förberedd för alkolåsför att underlätta installation av en enhet som säkerställer att ett negativt alkoholtestresultat krävs innan motorn kan startas.

Patrick Dean, ledamot i DAF:s styrelse och chefstekniker kommenterade: ”DAF är ledande både inom passiva och aktiva säkerhetssystem. Oöverträffad direkt och indirekt sikt, överlägsen hytthållfasthet och klassledande ergonomi kombineras nu med en komplett uppsättning nya avancerade förarassistanssystem för att ytterligare förstärka vår ledande position inom säkerhetsområdet. Det här är inte bara av största vikt för ägaren och föraren av vår serie med nya generationens DAF-modeller – det är även en fördel för säkerheten för alla andra trafikanter. Med den nya tekniken som blir standard i januari sätter vi en ny branschstandard för säkerhet.”

DAF Trucks N.V. – ett dotterbolag till PACCAR Inc, ett globalt teknikföretag som konstruerar och tillverkar lätta, medeltunga och tunga lastbilar. DAF tillhandahåller ett komplett sortiment av dragfordon och nyttofordon, vilket ger rätt fordon för varje transporttillämpning. DAF är också en ledande leverantör av tjänster, bland annat reparations- och underhållsavtal för MultiSupport, finansiella tjänster från PACCAR Financial och en förstklassig tjänst för leverans av reservdelar från PACCAR Parts.

Eindhoven, 10 oktober 2023

Meddelande endast till redaktörer

För ytterligare information:

DAF Trucks N.V.

Corporate Communication Department

Rutger Kerstiens, +31 40 214 2874

www.daf.com

Nordic Truckcenter är en division inom koncernen Royal A-Ware som är en global ledare inom transport och livsmedelssektorn. Ett familjeägt konglomerat med sin bas i Nederländerna. Royal A-Ware utvecklar, tillverkar och marknadsför allt ifrån ost till transporttjänster. Bolaget omsätter 15 miljarder och har 2500 medarbetare i ett 20-tal länder.

Nordic Truckcenter är generalagent för DAF Trucks i Sverige och ansvarar för försäljning och serviceverksamhet i hela landet. Vi har 36 servicepartners runt om i Sverige och kontor i Stockholm, Göteborg, Jönköping, Helsingborg och huvudkontor i Malmö. Vårt erfarna team erbjuder omfattande service och support för att möta dina behov av DAF-lastbilar. Vi finns här för att hjälpa dig på bästa möjliga sätt.