DAF skapar unikt projekt med SVETSAB

- The Flying Swede; när kunderna skapar en showbil!

DAF jubilerar 2018 då man fyller 90 år sedan grundandet 1928. Det firar man genom en svensk milstolpe!

- Vi vill vara med och fira denna födelsedag genom att ge tillbaka till våra kunder, så nu låter vi dem skapa en egen lastbil! säger Jim Seger som är COO på SVETSAB. Projektet är unikt i sitt slag då utformningen sker på publikens uppmaningar helt genom Facebook!

Praktiskt innebär det att man skapat en bas för projektet – ”The Flying Swede!”, och sen får kunder och publik genom röstning på Facebook fatta alla beslut för lastbilens utformning.

Målet är att skapa en retro inspirerad DAF för att fira det 90 åriga jubileet av bolagets grundande.

Basen är därför en DAF XF med den numera ikoniska låga hytten. Historiskt har många kreativa åkare använt denna hytt som bas för ”Nordic Trophy” inspirerade lastbilar. Många är kända under epitet ”Flying Dutchman”. DAF och partnern SVETSAB har därför valt att kalla projektet för:

– ”The Flying Swede!”

Utöver att hytten är retro och naturligt cool så är den förträfflig när man kör entreprenad speciellt vid exempelvis tunnelarbete. Man har därför valt en entreprenad orienterad DAF XF dragbil med tandemdrift med en 510 hk motor med tillhörande 36 månaders garanti (36.000 mil) som bas för projektet.
Utöver att fira 90 års jubileum och ett viktigt partnerskap SVETSAB och DAF emellan så vill man även avfyra ett rejält startskott för DAF och Nordic Truckcenters satsning på varumärket TRP – Truck related parts, i Sverige.- Samtlig extrautrustning så som belysning, tryckluftshorn och kromade fälgringar kommer att doneras från TRP! Det här blir en viktig milstolpe för oss, speciellt som projektstarten av ”The Flying Swede!” och invigningen av vår första officiella TRP butik sammanfaller! I Europa är vi näst störst på att leverera reservdelar och tillbehör och nu vill vi visa att vi är att räkna med även i Sverige och Skandinavien! säger Veronica Sköld, affärsområdeschef för TRP och projektansvarig hos DAF.

Projektet har inte bara ett symboliskt värde för inblandade utan kommer även att skapa ett extra bidrag till samhället;- Målet är inte att tävla i Nordic Trophy, säger Jim, utan att sälja den på en auktion där alla intäkter för tillbehören går till Barncancerfonden. Ägaren får även en leverans mitt på Elmia! DAFs monter är ju i entrén till Nordic Torphy!

För mer information kontakta;

Veronica Sköld, Nordic Truckcenter, på telefon; 0433 512 409 epost veronica.skold@nordictruckcenter.com

Jim Seger, SVETSAB, på telefon 010 706 03 02 eller jim@svetsab.se

• ntc
  • paccar
  • trp
  • justtrucks
  • lastbilar
  • norden
  • daf
  • dafsweden
  • nordic truckcenter

DAF har under de senaste 10 åren vuxit från att ha varit ett mindre företag till ett utav Europas största lastbilsleverantörer. Nordic Truckcenter är generalagent för DAF lastbilar och har kontor, säljkår samt ett nätverk av servicepartners i Sverige, Norge och Finland. NTC - Just trucks!