Färska siffror visar: DAF snabbast växande importören av tunga lastbilar 2018

DAFs framgångssaga i Sverige fortsätter. När branschorganisationen BIL Sweden idag presenterade sina preliminära siffror för 2018 framgår att DAF har ökat försäljningen med hela 18 procent, vilket är mer än samtliga konkurrenter. Siffrorna innebär dessutom att DAF nu är landets näst störta importör av tunga lastbilar.

– Det är andra året i rad vi växer snabbast i Sverige och orderingången är fortsatt stark. Så framgångarna är ingen tillfällighet, säger Mattias Nilsson, vd för Nordic Truckcenter.

I Sverige nyregistrerades totalt 6 203 tunga lastbilar över 16 ton under 2018, vilket är rekord. De flesta märken backar dock – för ökningen står ett fåtal fabrikat, där DAF alltså växer snabbast av de stora märkena. Marknaden domineras av de svenska jättarna Scania och Volvo, följda av Mercedes-Benz. Och på fjärde plats ligger nu DAF, som därmed är den näst största importören med 3,3 procent av den totala marknaden för tunga lastbilar.

– De allra flesta som en gång har köpt en DAF-bil återkommer eftersom både åkarna och förarna uppskattar de många fördelarna, bland annat de långa serviceintervallen och den låga bränsleförbrukningen. Vi har också allt fler nya kunder som får upp ögonen för oss – inte minst de stora åkerierna som i allt högre utsträckning köper DAF, säger Mattias Nilsson.

DAFs lastbilar har väldigt få småfel, vilket innebär mycket tid på vägarna. De har dessutom en extremt bränslesnål drivlina, vilket är bra både för miljön och ekonomin. Bränsleekonomin är också ett av skälen till att DAF XF och CF utsågs till årets lastbil i Europa förra året. Den positiva försäljningsutvecklingen omfattar hela sortimentet men framför allt de allra största bilarna, där bränsleförbrukningen är extra viktig. Och försäljningschef Johannes Winberg ser ingen avmattning:

– Vi växer organiskt varje år inom både försäljning och eftermarknad. Vi har idag 30 verkstäder och startade under året ett jourcentrum, som är öppet dygnet runt 365 dagar om året. Våra bilar är dessutom uppkopplade med DAF Connect, vilket gör det tryggt och enkelt att äga en DAF.

• nordic truckcenter

DAF Trucks N.V. är ett dotterbolag inom amerikanska PACCAR Inc., en av världens största tillverkare av tunga lastbilar. DAF tillverkar ett komplett sortiment av dragbilar och lastbilar, för att kunna erbjuda rätt fordon för varje transporttillämpning.

Nordic Truckcenter är generalagent för DAF lastbilar och har kontor, säljkår samt ett nätverk av servicepartners i Sverige, Norge och Finland. NTC - Just trucks