PACCAR uppnår rekordhöga årliga intäkter och nettoresultat 2019

"PACCAR rapporterade rekordhöga årliga intäkter och vinster under 2019 och visar imponerande nog för 81:e året i rad positivt nettoresultat", säger Preston Feight, VD. "PACCAR:s livfulla resultat återspeglar företagets produkter och tjänster av högsta kvalitet, starka globala lastbilsmarknader, rekordproduktion av lastbilar och rekordstor försäljning inom eftermarknad. Jag är mycket stolt över våra medarbetare som har levererat enastående produkter och tjänster till våra kunder."

"Frakt av gods ökade med 3. 3% procent i USA under 2019. De nordamerikanska och europeiska ekonomierna beräknas fortsätta växa under 2020. Vi förväntar oss att 2020 kommer vara ytterligare ett starkt år för PACCAR," tillade Feight.

Affärshöjdpunkter – 2019

• PACCAR levererade ett rekordantal på 198,800 fordon över hela världen.
  • Kenworth och Peterbilt uppnådde i USA och Kanada ¨Klass 8¨ inom detaljhandeln med en marknadsandel på 30,0%.
  • DAF vann Truck of the Year utmärkelser i Storbritannien, Polen, Tjeckien och Slovakien, och Green Truck Logistics Solution award i Tyskland.
  • Kenworth Chillicothe och Peterbilt Denton fick varsin utmärkelse 2019 Manufacturing Leadership Award från National Association of Manufacturers.
  • PACCAR deltog i CES-teknikutställningen i Las Vegas, Nevada, och uppvisade autonoma,vätebränslecell och batterielektriska Peterbilt- och Kenworth-lastbilar.
  • Peterbilt, Kenworth och PACCAR Parts var erkända som topp arbetsplatser för kvinnor i Trucking, en organisation som främjar sysselsättning och framgång för kvinnor i lastbilsindustrin.
  • PACCAR vann, för andra året i rad, en elite "A" betyg från CDP för sin environmental practices, vilket placera företaget i topp 2% av över 8.000 rapporterande företag över hela världen.

Hela press releasen hittar du här

• paccar