Solaris lägger stororder hos DAF Components

Den ledande busstillverkaren Solaris har beställt 120 motorer från DAF Components. PACCAR MX-11 euro 6-motorerna levereras i kombination med DAF:s kompakta system för efterbehandling av utsläpp (EAS) och är avsedda att användas i den nya ledade U18-bussen Urbino nU18, som snart ska lanseras i Israel för kollektivtrafik i och runt Nasaret och Jerusalem.

DAF Components är en ledande oberoende leverantör av komponenter, t.ex. motorer, axlar och hytter, som används över hela världen av tillverkare av bussar, långfärdsbussar och specialfordon inom jordbruks- och industrisektorerna.

Utmärkt körbarhet, komfort och maximal användbarhet

De 120 euro 6 PACCAR MX-11-motorer som beställs av Solaris erbjuder 370 hk/270 kW och ett vridmoment på 1 900 Nm vid 900 varv/min. En plan vridmomentskurva ger en mjuk körning och maximal passagerarkomfort. Solaris valde också PACCAR-motorerna på grund av sin oöverträffade tillförlitlighet och extremt låga underhållskostnader. Dessutom garanterar underhållsschemat för endast ett serviceintervall per år maximal användbarhet för fordonen.

500 Solaris-bussar som redan är utrustade med PACCAR-motorer i Israel

Solaris har levererat bussar för stads- och regionaltrafik i Israel i många år. Tack vare den nya ordern har antalet Solaris-bussar utrustade med en PACCAR-motor som har levererats till Israel passerat 500-markeringen. Underhållet av de ledade bussarna ska utföras av återförsäljare som är anslutna till DAF-importören Tashtit, tillsammans med Solaris-importören Afifi.

DAF Components levererar 120 PACCAR MX-11 euro 6-motorer till busstillverkaren Solaris för installation i en serie bussar som ska användas i Nasaret och Jerusalem.

DAF Trucks N.V. – ett dotterbolag till det amerikanska PACCAR Inc., en av världens största tillverkare av tunga lastbilar – är ledande tillverkare av lätta, medeltunga och tunga lastbilar. DAF erbjuder ett komplett sortiment av drag- och lastbilar, för att kunna erbjuda rätt fordon för varje transporttillämpning. DAF är också en ledande leverantör av tjänster: MultiSupport reparations- och underhållsavtal, finansiella tjänster från PACCAR Financial och en förstklassig reservdelsservice genom PACCAR Parts. Dessutom utvecklar och tillverkar DAF komponenter som axlar och motorer för bussar och karosstillverkare över hela världen. DAF Trucks N.V. har produktionsanläggningar i Eindhoven i Nederländerna, Westerlo i Belgien, Leyland i Storbritannien och Ponta Grossa i Brasilien och 1 100 återförsäljare och serviceställen inom och utanför Europa.

Eindhoven, 10 december 2020

För ytterligare information: