Robin Trygg har bestigit Mount Everest, igen!

Robin har toppat både Cho Oyu och Everest! Genom att stå på toppen av Everest igen blev han förste svensk att bestiga berget från både nord och sydsidan, samt efter Göran Kropp den enda svensk som varit på toppen två gånger.

Första etappen på expeditionen var att bestiga Cho Oyu, världens sjätte högsta berg (8 201 meter). Eftersom ingen bestigit berget på ett och ett halvt år fick de göra upp leden dit själva. Robin föll ner i en spricka och stukade handleden, men i övrigt gick bestigningen bra och han tog sig ner till byn Tingri för några dagars återhämtning med mycket mat och vatten. Därefter påbörjade han etapp två - att bestiga Mount Everest från nordsidan. 20 maj kl. 06.36 lokal tid nådde han toppen.

Robin gick ner 10-15 kilo under expeditionen och var väldigt trött efteråt, men självklart glad över att ha genomfört det här äventyret och kommit i mål!

• cho oyu
  • mount everest
  • robin trygg
  • burger & lobster
  • nordrest
  • trygga äventyr

• Stockholm

Nordrest är Sveriges uppstickare inom restaurangmarknaden. Nordrest består av de starka varumärkena MODIS Företagsrestauranger, Burger & Lobster, Kvartersrestaurangerna Docklands, 39Wäst och The Bay, Mersmak i Örebro, Skolcater samt Söhnchen restauranger.