Nyhet -

Nyhetsbrev november - Lanseringen av Make Works Sweden och julkampanj på distanskurser - 25% rabatt fram till jul!

Ge bort en dröm i julklapp – till dig själv eller någon annan

Hjälp en närstående att uppfylla sina drömmar. Köp en kurs före den 24 december och få 25% rabatt med koden JUL17.

Psst! För långt till vårens starter? Goda nyheter! Du kan fortfarande anmäla dig till höstens sista kursstart, v49.

Anmäl dig genom vår hemsida eller med ett mail till info@nordiskatextilakademin.se

Make Works Sweden – nu finns lösningen för att hitta lokal textil produktion!

Den 25 oktober lanserades Make Works Sweden, en digital plattform där man enkelt hittar producenten, dess specialitet och kapacitet. Genom att tydligt dokumentera och presentera varje producent förenklar man för kreatörer, designers och varumärken att hitta kvalitativ produktion.

- Det är stort att få sätta tillverkaren i spotlight och det har varit intressant att dokumentera den höga kvalité vi har på textilproduktion i Sverige. Intresset och engagemanget från producenterna är imponerande och jag ser fram emot att fortsätta vår dokumentationsresa. Vi har filmat 12 företag till lanseringen och fortsätter utveckla den svenska webb-plattformen kontinuerligt, säger Alex E Melum Heino, projektledare.

Presentationen av projektet livesändes på vår Facebook - här kan du se den i efterhand!

NOT COUTURE - Trendspaning och produktion med tydliga mål

Den 18 september bar det iväg - inköpare och designers som läser sitt andra och sista år på Nordiska Textilakademin, åkte på två veckors turné i Europa för att se kedjan från trend-analys till inköp av material till produktion i fabrik. Först Paris och sedan en vecka i Portugal.

-Det bästa med att se produktionen i Portugal var nog att få se kontrasterna. Ena dagen kunde vi vara på ett jättefancy ställe, där de hade högteknologiska maskiner och redskap, och sen nästa dag få se en mer ruffig miljö. Att få se olika kontraster på hur folk jobbar och hur olika ställt det är i landet. Jag tror att det var en tankeställare för många, hur bra vi har det i Sverige med arbetsmiljö och så. Och sen var det intressant att se själva produktionen också, att få se det man konsumerar själv var det är tillverkat. Det var väldigt inspirerande att få se det, säger Viktor Helgen-Hagerman, student på Nordiska Textilakademin.

Efter resan bjöd vi in branschen att lyssna på studenternas reseberättelser och trendrapporter. Hela seminariet livestreamades via vår Facebooksida, och går att se i efterhand här: DEL 1 och  DEL 2

Stort grattis till K-OURAGE som vann årets upplaga av Show Up Fashion Award! Vi önskar er stort lycka till!

• Design

• utbildning