Nyhetsbrev september

Ny termin, nya möjligheter!

Ny webbshop

I slutet av augusti lanserade vi vår nya webbshop och digitala utbildningsplattform. Flexibilitet samt individualitet är ledorden. Idén är att studenten skall möjliggöras en individanpassad utbildning baserat på behov.

I webbshoppen är det enkelt att se hur många gånger och vid vilka datum en undervisning sker i den valda kursen så att kunden kan skräddarsy sin utbildning. Distansalternativ erbjuds också på många utbildningar redan nu och utökas ständigt. Även dessa finns i olika nivåer; allt utifrån det som passar kunden.

Det nya systemet innefattar heltidsutbildningar på ett och två år samt yrkeshögskoleutbildning och fristående program med likvärdiga innehåll. Kurser i separata studieblock kan komplettera en ordinarie utbildning, men även köpas oberoende av varandra.

Heltidsutbildningarna startar varje hösttermin och tillsammans med studierådgivaren kan en individuell kursplan planeras. Nordiska Textilakademins system kommer ge möjligheten att studera en heltidsutbildning under flera år och de kurser som examineras blir dokumenterade och vid slutförd heltidsutbildning erhåller studenten ett yrkesdiplom.

Almedahls låter studenter utveckla nya konceptet Almedahls Home

Studenter hos Nordiska Textilakademin har tidigare ritat skor åt Tommy Hilfiger, utvecklat Lisebergskaninens nya uniform och designat haute couture för Gina Tricot. Nu är ytterligare ett prestigefyllt samarbete klart, ett treårigt utbildningsavtal med klassiska Almedahls från Kinna.

– Bakgrunden är att Almedahls har behov av att tänka nytt och annorlunda, precis som Nordiska Textilakademin. Vi ville ha inspiration för vårt Home-koncept och utifrån det har vi nu kommit överens om ett treårigt avtal och det känns fantastiskt kul. Med Nordiska Textilakademins tidigare erfarenheter av att jobba tillsammans med stora varumärken så vet vi att de har kompetensen att klara av det på ett utmärkt sätt, säger Gry Hege Sölsnes, vd på Almedahls.

Det smått unika samarbetet involverar studenter på både design- och inköpsutbildningarna hos Nordiska Textilakademin. De får arbeta tillsammans och i nära samarbete med designers från Almedahls. Arbetet startade den 8 september med en heldag hos företaget där studenterna fick en övergripande presentation och genomgång av verksamheten med alltifrån den stora fabriken till företagets långa varumärkeshistoria.

– Hela arbetet handlar om att hjälpa Almedahls att ta nästa steg och det är att utveckla produkter för hela hemmet. Att kombinera mode för hemmet och styling. Alla rum i hemmet passar för Almedahls egentligen, det handlar om hur de bygger sortiment och tar hand om den fantastiska mönsterskatt som finns hos företaget, säger Minna Engström Heino, creative director på Nordiska Textilakademin.

Här kan du läsa hela artikeln. Artikeln är skriven av Henrik Erikson,

Studiebesök och projektstart hos Almedahls.

Njut av hösten - plugga var du vill!

Från sommarstugan. Parken. Stranden. Med våra distanskurser kan du studera vart ifrån du vill i världen, så länge du har tillgång till en dator och Internetuppkoppling.

Den magiska känslan av ny termin infinner sig hos många fortfarande efter att man har arbetat i flera år. Möjligheterna till förkovring tar som tur är aldrig slut!

Vi har byggt ut vårt utbud av distanskurser. Bland nyheterna finner du bl a Affärskunskap i tre nivåer, Materiallära, och Modehistoria. Här kan du läsa mer. Nästa kursstart är vecka 37, därefter vecka 40 för kurserna med fasta kursstarter. Vi har också flera kurser med löpande start, t ex vår Illustrator grundkurs utan handledning.

Studieresa till Paris och Portugal

Den 18 september bär det iväg - 45 inköpare och designers åker på två veckors turné för att se kedjan från trendanalys till inköp av material till produktion i fabrik. Stopp nr 1 är Paris, och tygmässorna Premiére Vision och TexWorld. Därefter bär det av till Portugal, där undervisningen fortsätter som vanligt - dock i fabriksmiljö. Bland annat kommer studenterna att arbeta med prisförfrågningar och provframtagning, och kommunikationen med produktion.

Fredagen den 13 oktober mellan 13.30-16.00 bjuder vi in branschen att lyssna på studenternas reseberättelser och trendrapporter. Säkra din plats genom att anmäla dig redan nu, till ingrid@nordiskatextilakademin.se.

Välkomna, Inköpare och Designers!

Höstterminen startade med buller och bång. No Limit pågick i hela Borås, ett perfekt tillfälle för första-års-studenterna att lära känna varandra och staden genom en kreativ workshop kring stadens väggkonstverk. För våra inköpare och designer som läser sitt sista år var spänningen hög inför den kommande resan till Paris och Portugal. Vi ser fram emot en spännande höst!

Vill du också studera hos oss? Distanskurserna startar var tredje vecka.

Välkommen att läsa om våra utbildningar!

• nyhetsbrev
  • näringslivssamarbeten