​Unikt seminarium om internationell handel och mänskliga rättigheter 23-24 maj i Borås

Unikt seminarium om internationell handel och mänskliga rättigheter 23-24 maj i Borås

Textil tillverkning och handel innebär att man många gånger arbetar i ”riskländer” när det gäller mänskliga rättigheter. Det kan handla om barnarbete, slavarbete, bristande arbetsförhållanden och korruption. Det betyder en mängd olika utmaningar för företag. Det medför också ett stort ansvar. Hur långt sträcker sig ansvaret? Och vad ska man göra och tänka på konkret?

För att få kunskap i dessa frågor sker en tvådagarsutbildning den 23 – 24 maj i Borås på Textile Fashion Center i regi av Proteko/Nordisk Designskola och i samarbete med Swedwatch.

Att arbeta konsekvent med mänskliga rättigheter, CSR, är en viktig grund för att som varumärke vinna förtroende och vara stark på marknaden. Därför måste företagen också tåla en granskning. För att attrahera de bästa medarbetarna måste man visa att man inte utnyttjar människor i leverantörsledet. Därför är det nödvändigt att vara transparent, vinna gehör och vara trovärdig för samtliga intressenter.

Föreläsarna under dagarna är: Linda Scott Jacobsson och Sanjida Shamsher:

Linda är journalist och statsvetare med specialinriktning på offentlig upphandling samt granskning av leverantörer med fokus på socialt ansvarstagande i produktionsleden.

Sanjida kommer från Bangladesh där hon arbetat med frågor som rör fattigdomsbekämpning, medinflytande för kvinnor, barnarbete samt klimat- och miljörätt.

Swedwatch är en svensk ”watchdog” med uppgiften att granska tillverkning av kläder och textil i olika länder. Uppdraget handlar också om att lämna förslag till förbättringar, uppföljning samt en dialog, vilket har medfört att organisationen har rönt stor respekt. Organisationen stöds av Sida, Svenska Kyrkan samt Naturskyddsföreningen, som några exempel.

Proteko/Nordisk Designskola är en stiftelse som erbjuder utbildningar inom textil, mode och design. Utbildningarna bedrivs under två varumärken; Proteko - produktion och inköp,

Nordisk Designskola - design och affärskunskap.

För mer information kontakta gärna:

Minna Engström Heino, utvecklingsledare tel: 0705-13 06 75

Christian Lundell, VD tel: 0739-602626