Gå direkt till innehåll
Deltagare i EU-projektet Borderline Offensive / Laughing in the Face of Fear på Nordiska Akvarellmuseet

Pressmeddelande -

BORDERLINE OFFENSIVE / Laughing in the Face of Fear

EU-projekt undersöker hur humor & konst kan fungera som väg till förståelse, gemenskap och integration

Nordiska Akvarellmuseet driver tillsammans med Tillt det internationella eu-projektet Borderline Offensive: Laughing in the Face of Fear, med syfte att undersöka hur humor och konst kan lösa problem med integration, populism och andra kulturkrockar och identitetskonflikter i Sverige och Europa.

Fyra internationella konstnärer från Jemen, Bulgarien, Slovakien och Libanon kommer under tio dagar, 1-10 juni, vistas i museets gästateljéer för att gemensamt arbeta kring frågorna. Parallellt hålls liknande residens runt om i Europa på olika platser som totalt involverar 20 internationella konstnärer. Nordiska Akvarellmuseet representerar Sverige i projektet.

Den 6-7 juni kommer konstnärsgruppen arbeta tillsammans med 18 etablerade och nyanlända medborgare från Tjörn, i en gemensam workshop i museets Fria Verkstad. Under två dagar ska konstnärerna tillsammans med lokalbefolkningen i samtal och konstnärligt gestaltande utforska hur man kan överbrygga språkhinder, kulturella skillnader och finna glädje och gemenskap tillsammans. Att medverka kräver inga förkunskaper, målet är att se vad som sker i mötet mellan de båda grupperna, som består av människor i olika åldrar, med olika härkomst och sammanhang. I verkstaden kommer teater, bildkonst och gatukonst användas för att undersöka hur humor och konst kan hjälpa oss bearbeta våra rädslor och trauman, utveckla idéer och skapa rum för gemensamt glädje.

Tider för workshop, internationella konstnärer tillsammans med lokalbefolkningen.

Fria Verkstan, Nordiska Akvarellmuseet, Tjörn.

6e juni 2018, kl. 10-16

7e juni 2018, kl. 16-19

Medverkande konstnärer som leder workshopen är:

ABDULJABBAR ALSUHILI (Jemen/Sverige) skådespelare och aktivist, fristadskonstnär i Helsingborg:

DESTRUCTIVE CREATION (Bulgarien): anonym gatukonst kollektiv, som kallas Sofias version av Banksy: http://destructivecreation.com/

IVANA ŠÁTEKOVÁ (Slovakien): bildkonstnär, jobbar med textil- och folkkonst + ny media, om nationalism och identitetsfrågor: https://www.works.io/ivana-satekova

OMAR ABI AZAR (Libanon): teaterregissör från teatergrupp Zoukak som arbetat med marginaliserade grupper: http://zoukak.org/

Residenset är en del av EU projektet Borderline Offensive: Laughing In The Face of Fear: http://www.borderlineoffensive.eu/ som medfinansieras av EU-kommissionens program Kreativ Europa, och Västra Götalands Region. Projektet leds av TILLT AB i Göteborg, och residenset sker i samarbete med Nordiska Akvarellmuseet och Delta Ung Fritid, Tjörns kommun.

Mer info om projektet eller pressbesök:
TIAGO PRATA / TILLT AB
Projektledare Europa
mobil: +46 0733-92 92 12
tiago@tillt.se

ANNA BERGLUND / Nordiska Akvarellmuseet / projekt

mobil: +46 0730-94 74 33
anna.berglund@akvarellmuseet.org

BORDERLINE OFFENSIVE / Laughing in the Face of Fear

Platform for artistic research and art-based societal development around the refugee crisis. Artists from 12 European and Middle Eastern countries (SE, SR, NL, BG, SK, HR, GR, LB,TR, PS, SY, DE) explore issues of migration, sociological contact zones, intercultural conflictand dialogue, collective identity-building, and community cohesion in contemporary Europe.

Humor (aesthetic approach) and participatory arts (methods) are employed to guide interaction, dialogue, and cooperation between the migrant and host communities in 7 European countries. Participating audiences are invited to share knowledge, respect and laugh together, at the same things and at themselves.

The aim is to use culture and art as resources to develop critical thinking, social wellbeing

and peaceful inter-community relations, within and beyond Europe;

OUTCOMES:

interaction/cooperation between cultural operators of five European and five Middle East countries; integration processes which are more enjoyable, meaningful and constructive for all; practical consolidation of a new artistic genre and method employing humor and participatory arts techniques to:

a) facilitate dialogue in situations of cultural conflict (political, ideological, etc.);

b) negotiate community-based attitudes and solutions for such cultural conflicts; Supported by Creative Europe (European Union’s programme for the cultural and creative sectors, 2014-2020) + Västra Götaland Region, + national/regional and other sources.

KEY ACTIVITIES

2017 – 2020: Laughing so we don’t cry

2018:20 artists work together in five transnational residencies, facilitate intercultural dialogue between migrant and host communities, and develop new interdisciplinary artworks;

2019: Seven country- transnational tour of the new artworks across Europe, including innovative intercultural dialogue and audience development activities, plus promotion of extra activities in new/more locations via project portfolio;

2020: Seven Capacity-building workshops transferring new methods into new social contexts, launching of project’s publication with new research findings at an international conference, plus wide dissemination in EU/ Middle East;

PARTNERS

TILLT // Gothenburg, Sweden // www.tillt.se

CZKD // Belgrade, Serbia // http://www.czkd.org/

Keunstwurk // Leuwaarden 2018, Netherlands // http://www.keunstwurk.nl/

House of Humour and Satire // Gabrovo // www.humourhouse.bg/enindex.html

CIKE + Kair // Kosice, Slovakia // http://www.kair.sk/ + http://www.cike.sk/en

Centre for Peace Studies (CMS) // Zagreb, Croatia // http://www.cms.hr/en

Symbiosis // Thessaloniki, Greece // http://www.symbiosis.org.gr/en/

Zoukak Theatre Company // Beirut, Lebanon // http://www.zoukak.org/

Anadolu Kültür // Istanbul, Turkey // http://www.anadolukultur.org/en/

Ramallah Municipality // Palestine // http://www.ramallah.ps/english.aspx

Ettijahat Independent Culture // Syria // http://www.ettijahat.org/site/index

Tandem Cultural Exchange // Germany // http://www.tandemforculture.org/

Regioner

Besök oss och få en upplevelse utöver det vanliga. Här kan du möta den internationella konstens intressantaste företrädare eller klassisk akvarell. En mötesplats anpassat till en verksamhet kring konst, kultur, natur och människor.

I huset finner du utställningssalar där det i genomsnitt visas sex olika utställningar per år. Samlingssalen rymmer ett rikt utbud av kultur i olika former, musik, dans, teater och föreläsningar, seminarier,  konferenser och samtalskvällar.

Vi har gästateljéer för uthyrning på Bockholmen, tvärs över vattnet. Museibutiken, granne med utställningssalarna, har ett stort sortiment av bland annat målarverktyg och färg.

I närheten av utställningssalarna ligger också den Öppna verkstaden och en trappa upp den större Experimentverkstaden med utrustning för konstnärligt arbete, undervisning och forskning.
Restaurang "Vatten - gourmet och kafé" med uteservering och utsikt över vattnet ligger i museets lokaler.

Sofia Olofsson

Presskontakt Pressansvarig 0735–32 17 95

Konst, kultur, natur och människor.

Besök oss och få en upplevelse utöver det vanliga. Nordiska Akvarellmuseet är en plats för möten mellan konst, människor och natur och ett centrum för konst baserad på vatten, pigment och papper. Vi ser på akvarelltekniken från samtidens och den nutida konstens perspektiv mot bakgrund av akvarellmåleriets tradition och undersöker mediet som tradition, uttryck och koncept.
I huset finner du utställningssalar där det i genomsnitt visas 6-8 utställningar per år. I vår Samlingssal presenterar vi ett rikt kulturprogram, där musik, dans, teater, föreläsningar, seminarier, konferenser och samtalskvällar är givna beståndsdelar. Byggnaden rymmer även inte mindre än tre verkstäder, som tillsammans med konsten fungerar som ett nav i museets pedagogiska verksamhet. Här bedrivs undervisning, kursverksamhet, forskning och konstnärligt arbete.
Vi har gästateljéer för uthyrning på ön Bockholmen mitt emot museet, som förbinds med fastlandet genom en gångbro. Museibutiken, granne med utställningssalarna, har ett stort sortiment av bland annat konstnärsmaterial och litteratur som skiftar med de aktuella utställningarna. I museets lokaler ligger Vatten Restaurang & Kafé, med uteservering och storslagen utsikt över vattnet.
2010 mottog Nordiska Akvarellmuseet utmärkelsen Årets museum. I motivering nämns bland annat att ”museet producerar utställningar av världsklass och är ett föredöme vad gäller kopplingen mellan museum, forskning och utbildning. Museet tänjer gränserna och visar världen i lokalsamhället. Ett museum som har förändrat en ort.”
Varmt välkommen till Nordiska Akvarellmuseet på Tjörn.