NK Galans vinnare: Björn Frantzén, Årets Hederprismottagare (ej i bild) Alva Bratt, årets Framtidslöfte. Richard Ntege, Årets Stilikon, Jennie Rosén, Årets innovationspris & Martina Bonnier, Årets Avtryck

Årets vinnare av NK Galan 2023

Årets vinnare på NK Galan har utsetts och gästerna blev bjudna på en helkväll i NK Saluhall med underhållning, prisutdelning och smakexplosioner. Emilia de Poret och Viktor Norén ledde gästerna genom kvällen medan årets vinnare hyllades. Bland annat prisades Richard Ntege som Årets Stilikon då han med sitt stilistiska uttryck experimenterar och inspirerar, Martina Bonnier med sin höga ambition att lyckas få Vogue till Skandinavien blev Årets Avtryck och Årets Hederspris gick till Björn Frantzén för att han utan konkurrens satt Sverige på världskartan med sina gastronomiska upplevelser.

För åttonde året i rad delade Nordiska Kompaniet ut priser i olika kategorier till personer som bidragit till inspiration och som har gjort avtryck i branschen. Juryn består av noga utvalda kreatörer, modedesigners och stilikoner som i år har valt ut vinnare inom kategorierna Årets Stilikon, Årets Innovationspris, Årets Avtryck samt Årets Framtidslöfte. NK delade dessutom själva ut priset Årets Hederpris i Josef Sachs anda till en person som med sitt kreativa sätt tagit satt Sverige på världskartan.

– NK:s grundare Josef Sachs vision var att NK skulle bli en plats för kreativitet och upplevelser. NK Galan är till för att Nordiska Kompaniet ska få möjlighet att prisa och hylla personer inom mode, mat och kultur. Därför är det extra fint att flera av årets vinnare tagit Sverige ut i världen med deras kunskap, kreativitet och inspiration. Inte minst Björn Frantzén som i år mottar Årets Hedersprisutmärkelse. Det är en ynnest att få hylla dessa personer lite extra, säger Karin Wickberg, Marknadschef på NK.

2023 års vinnare med motivering lyder:

Nordiska Kompaniet Hederspris: Björn Frantzén

Årets hederspristagare har satt Sverige på kartan genom succékoncept efter succékoncept. Han har fått världen att komma till Stockholm för upplevelser i världsklass och nya etableringar runt om i världen väntar. Här på NK har årets vinnare utvecklat en av varuhusets mest anrika delar, Bobergs Matsal, till en av Stockholms mest erkända lunchupplevelser med säsongsanpassade råvaror och fantasifulla uppläggningar. I Josef Sachs anda tar han Sverige ut i världen och världen till Sverige genom att förvalta en historisk restaurang med såväl klassiska som nytänkande smaker. Tidigare i år blev stjärnkrogen Frantzén utsedd av franska La Liste till världens bästa restaurang och Michelin-stjärnorna blir bara fler och fler.

Nordiska Kompaniets Stilikon: Richard Ntege

Det finns stilbärare som inspirerar inte bara sin närmaste omgivning, utan även framtida generationer. Årets stilikon experimenterar ständigt med sitt stilistiska uttryck och är alltid redo för nästa tillställning, uppdrag eller kreativa idé – oberoende av tema eller väder. Vi ser honom aldrig i samma outfit mer än en gång, men det går aldrig att missta honom för att vara någon annan än just Richard.

Nordiska Kompaniets Avtryck: Martina Bonnier

Med ett lika tydligt som unikt koncept lyckades årets vinnare med det som ingen annan gjort – att ta Vogue till Skandinavien och genomföra Nordens största publicistiska modesatsning någonsin. Årets avtryck går till en entreprenör och modeprofil som garanterat lämnat avtryck efter sig och som kommer att fortsätta skapa både intryck och uttryck i medie- och modesverige. Med målsättningen att få Vogue Scandinavia till världens mest moderna Vogue, och ett föredöme för andra utgåvor att ta efter, kan vi inget annat än att inspireras av årets avtryck 2023.

Nordiska Kompaniets Innovation: Jennie Rosén

Innovationspriset är en hyllning till de som vågar tänka nytt. Vinnaren av årets innovationspris är en sann eldsjäl som brinner för såväl hållbarhet som innovation. Hon representerar svenskt mode som ingen annan och lyckas ständigt förnya och utmana branschen. Framför allt skapar årets vinnare en global nyfikenhet kring svenskt mode och har tagit flera unga designtalanger till den internationella modescenen. En sann mentor och inspiratör.

Nordiska Kompaniets Framtidslöfte: Alva Bratt

Vi spår att årets framtidslöfte är morgondagens stora stjärna – eller snarare supernova. Hon är på god väg att slå igenom internationellt och utstrålar en tidlös starquality som få besitter. NK inspireras av hennes lekfulla och gränsöverskridande stil som inte räds för att blanda in olika tidsepoker. Årets vinnare är både en stilbildare och skådespelartalang som ständigt lyckas överraska och hänföra oss.

NK Galans jury 2023 består av Pär Engsheden, modedesigner och programansvarig på Beckmans, Fredrik Robertsson, kreativ chef på Björn Axén och haute couture-samlare, Thérése Hellström, kreatör och grundare av La Mode Agency, Annica Eklund, Fotograf samt Kreativ chef och ägare av Bolon, John-Jamal Gille, Project Director på Association of Swedish Fashion Brands samt Anna-Carina Helander Anderson, grundare och VD av Seezona.

Priserna delades ut den 30 augusti 2023 på Nordiska Kompaniet i Stockholm.