ÅRETS VINNARE AV NK YOUNG TALENT AWARD BY BECKMANS I SAMARBETE MED ASFB - JOEL ANDERSSON OCH FILIPPA FUXE

För fjärde året i rad delas NK Young Talent Award by Beckmans ut. Nytt för i år är att priset delas ut i både kategorierna dam- och herrmode, samt att NK inlett ett nära samarbete med ASFB – Association of Swedish Fashion Brands och Stockholm Fashion Week. Årets vinnare är den nyexaminerade modedesignern Joel Andersson med sin kollektion ’Ambivalent’ och modedesignern Filippa Fuxe med sin kollektion ’Re:incarnation’. Priset delas ut den 20 februari på Nordiska Kompaniet i Stockholm. Vinnarna hedras med en utställning på NK Stockholm Ljusgården samt synas i skyltfönstren tom 3/3 utöver synlighet i NK:s digitala kanaler.

NK har sedan 2021 delat ut det prestigefyllda priset NK Young Talent Award by Beckmans i samverkan med Beckmans Designhögskola. Syftet är att främja och hylla morgondagens unga designstjärnor, som står redo och förväntansfulla inför att komma ut i arbetslivet efter sin utbildning. NK har inlett ett samarbete med ASFB – Association of Swedish Fashion Brands som är branschföreningen för svenskt mode med uppdrag att främja en positiv utveckling av svenskt mode både inom Sverige och internationellt. Årets vinnare 2024 är Joel Andersson och Filippa Fuxe.

Joel Andersson

Joel Andersson belönas för sin examenskollektion 'Ambivalent', som utforskar ambivalensen gentemot mode och dess roll i hans liv. 'Ambivalent' är en reflektion av hans personliga resa från landsbygden till modevärlden genom att kombinera influenser från sitt förflutna med sin nuvarande kärlek till mode. Joel skapar en unik kollektion som speglar en sann representation av sig själv. Med ursprung i den inre konflikten mellan behovet av nytt mode och medvetenheten om överkonsumtionens miljöpåverkan utforskar Joel ambivalensen med metoden dekonstruktion. Metoden utgår från redan befintliga plagg och minimerar svinnet av nyproducerade textilier. Joels uppväxt på en gård med föräldrar som drev ett snickeriföretag gjorde att han ständigt omgavs av praktisk arbetsklädsel, vilket har påverkat hans passion för workwear och hans nuvarande relation till kläder och modeskapande.

- Dekonstruktion som metod är en av anledningarna till att jag intresserade mig för mode. Det fanns såklart ett visst intresse för mode innan dess, men det var kanske på den mer basala nivån som alla unga intresserar sig för mode. Genom musik som jag lyssnade på snappade jag upp referenser till olika modeskapare som jag aldrig hade hört talas om såsom Martin Margiela, Helmut Lang och Raf Simons. Min nyfikenhet växte och via internet så stötte jag på anti-fashion-rörelsen och till slut begreppet ”dekonstruktion”, så metoden känns synnerligen lämplig för mitt examensarbete, säger Joel Andersson.

- NK som samarbetspartner till ASFB är som hand i handske då vi ägs av och representerar svenska kvalitativa modevarumärken där många huserar på NK. Ännu roligare är det att detta görs tillsammans med Beckmans som år efter år visar varför Sveriges modetalanger är att räkna med. NK Young Talent Award presenterar vi tillsammans med NK varje år för att främja återväxten av svenskt mode, som är ett av våra viktigaste uppdrag. Vad dessa elever har påvisat är ett skarpt öga för modedesign och vad kund kan tänkas vilja ha, utan att kompromissa på det hållbara. Detta ser vi som dom viktigaste beståndsdelarna i den framtida utvecklingen av svenskt mode, säger John-Jamal Gille, Project Director ASFB

Filippa Fuxe

Filippa Fuxe tar emot priset för sin examenskollektion 'Re:incarnation', som bygger på en gestaltning av ett återvunnet och biologiskt nedbrytbart materials egna vandring genom tid och mellan kroppar. Kollektionen framhäver skulpturala former, femininitet och originalitet samt hur materialet kan porträttera livshistoria och bakgrund. Med 'Re:incarnation' vill Filippa berätta historien om materialens återfödelse och dess transformation till nya, meningsfulla plagg. Materialets liv har hon gestaltat i kollektionen med inspiration från verk av spirituella konstnärer som Agnes Pelton och Emma Kunz. En annan viktig del i kollektionen är skor som är 3D-skissade och därefter producerade i trä med sulor av återanvända bildäck. De skulpturala siluetterna är inspirerade av Isamu Noguchi, en japansk-amerikansk modern konstnär som var verksam under 1900-talet i Kalifornien.

- Jag har tagit fram kollektionen genom att använda mig av återvunna material som har brutits ner från gamla kläder till ren cellulosa, komprimerats till ark, spunnits till tråd och sedan vävts till nya tyger som jag har använt för att skapa nya plagg. Materialet har på så vis ett eget liv, det dör och återföds och dess själ överförs från ett plagg till ett annat. Kollektionen bär på minnen, historier och erfarenheter att berätta om och det liv som den en gång var en del av, säger Filippa Fuxe

Juryn, som varje år utser vinnaren av NK Young Talent Award by Beckmans, består av modedesignern Pär Engsheden,

John-Jamal Gille, Project Director för ASFB – Association of Swedish Fashion Brands och Stockholm Fashion Week samt

Karin Wickberg, Marknadschef NK.

- NK är en plats där vi strävar efter att erbjuda både inspiration och överraskande innehåll, som berikar både den kulturella och kommersiella scenen som vi värnar om. Samarbetet med Beckmans är en fantastisk möjlighet för oss att agera som en plattform för unga talanger, och vi är glada över att kunna stödja både Joel och Filippa i deras framtid inom modevärlden. Deras enastående kreativitet och skicklighet i hantverket, kombinerat med deras kommersiella talang, är beundransvärd. Vi ser fram emot att få fortsätta att upptäcka och stötta deras fortsatta kreativa utveckling och framtida kollektioner, säger Karin Wickberg Marknadschef på Nordiska Kompaniet.

– NK har alltid varit destinationen för kvalitet och att hitta det senaste inom mode. Därför är det naturligt för oss att också vara platsen där morgondagens designstjärnor får möjlighet att synas. NK:s samarbete med Beckmans har under årens lopp resulterat i många spännande projekt, och NK Young Talent Award är ett utmärkt exempel på det. Det här eftertraktade priset är en viktig uppmuntran för våra talangfulla stundeter och ger våra besökare en unik möjlighet att fånga upp det senaste inom modets värld, säger Pär Engsheden, modedesigner och programansvarig för Mode på Beckmans.

För mer information och högupplösta bilder, vänligen kontakta:

Semra Dedic, SpoilConcept,
e-post: semra.dedic@spoilconcept.com eller telefon: 070 – 897 51 12