Art Bakery öppnar i nya NK Parkaden

Art Bakery – konst och bakverk i perfekt kombination på Nordiska Kompaniet

Art Bakery är centrerad kring innovation och kreativitet och i allt från bageriet, inredningen, tavlorna på väggarna och maten kommer konst att vara närvarande. Lokalen fylls med färg, form och innovativa smaker där sortimentet alltid är föränderligt. Här får Johan Sörberg, en av Sveriges främsta bagare, tillsammans med Melanders Group en chans att experimentera och utmana det klassiska utbudet av bakverk och mat.

Min vision är att skapa ett levande bageri med ett sortiment som andas konstverk. Fokus kommer att ligga på smak, färg, innovation och experiment. Jag är spänd på möjligheten som Art Bakery ger och jag kommer att skapa ett rörligt sortiment baserat på säsong och tillgång på råvaror. Man kommer också att kunna se in i konditoriet, vilket förmedlar känslan till gästen, säger Johan Sörberg.

Utöver den konstnärliga ådran som går genom Johans hantverk har, som namnet avslöjar, Art Bakery satsat på att lyfta modern och innovativ konst och beklär väggarna med artister från olika gallerier, där Absolut Art är först ut. Konsten byts ut 3–4 gånger per år och utställningar, AW´s och live art med artisterna närvarande kommer vara givna inslag. Konsten går även att köpa på plats. Så addera en tavla till din frukostmacka på väg till jobbet. I en separat del av bageriet hittar du gourmetmackor på nybakat bröd samt en fräsch salladsbar för den som vill plocka ihop sin egen lunch. Avnjut på plats eller ta med.

Bageriets inredning är signerad Åke Axelsson, en av Sveriges främsta inredningsarkitekter och möbelformgivare. Konceptet för Art Bakery är väl genomtänkt och kommer att locka många. Aktiviteter, pop-up butiker och säsongsbaserade utbud ger en anledning att besöka bageriet ofta.

När det stod klart att NK skulle växa och öppna helt nya ytor tvärs över gatan kändes det givet att presentera något helt nytt. Art Bakery blir inte bara ett komplement till våra befintliga matavdelningar utan ett urbant vattenhål som andas modern kultur, aktualitet och inspiration. Vi är naturligtvis jätteglada att få arbeta med Melanders Group och Johan Sörberg, framstående inom sina områden, säger Andreas Edström, varuhuschef på NK i Stockholm.