Beckmans Designhögskola visar Brand New – ett samarbete med NK och sex svenska modevarumärken.

Modestudenternas utmaning har varit att tolka de sex olika varumärkenas inspiration för våren 2013 och utveckla egna kollektioner för respektive varumärke. Två studenter från sista årskursen på modeprogrammet har arbetat med varje modemärke och designat varsin kollektion bestående av tre plagg. Totalt visas tolv nya kollektioner på NK. Själva konceptet Brand New är framtaget av examensstudenter på programmet för Visuell Kommunikation.

– Det har varit ett spännande samarbete där alla företag har varit väldigt engagerade i att dela med sig av både sina kunskaper och trender inför våren. För Beckmans studenter är det viktigt att kunna tänka både kreativt och kommersiellt. NK har en stark position som modeinstitution i Sverige och sammantaget har det varit viktiga förutsättningar för studenterna att arbeta med i den kreativa
processen, säger Pär Engsheden och Annika Berner, projektansvariga vid Beckmans Designhögskola.

– NK har en historia av att vara först med det senaste. Genom samarbetet med Beckmans Designhögskola har vi en möjlighet att visa upp morgondagens svenska designers och inspirera våra kunder inom mode och trender, säger Erica Wigge, pr-ansvarig, NK.

Både modekollektioner och konceptet visas i utställningen och omfattar, utöver kollektionerna, modefilm, redaktionell publikation, utställningsdesign och övergripande kommunikation. Arbetet har handlat om inspiration och att hitta nya vägar för modedesign och modekommunikation.

För mer information om projektet besök www.beckmans.se/brandnew

För mer information kontakta:

Erica Wigge, pr-ansvarig NK, 08-762 90 74 erica.wigge@nk.se

Sofia Hulting, presskontakt Beckmans Designhögskola, 08-660 20 20, sofia.hulting@beckmans.se

Annika Berner, Beckmans Designhögskola, 072-731 09 50, annika.berner@beckmans.se

Pär Engsheden, Beckmans Designhögskola, 070-668 10 75, par.engsheden@beckmans.se

Nordiska Kompaniet grundades 1902 av Josef Sachs och består idag av två varuhus, ett i Stockholm och ett i Göteborg. Varumärket NK samt varuhusbyggnaderna i Stockholm och Göteborg ägs av börsnoterade Hufvudstaden AB. NK:s försäljning år 2011 uppgick till totalt 2,8 MSEK och de båda varuhusen sysselsätter cirka 1200 personer. Varuhuset i Stockholm har en genomströmning av cirka 9,5 miljoner besökare årligen. Motsvarande siffra för Göteborg är 3 miljoner.