Dag Agård, tillträdande varuhuschef för NK Göteborg

Dag Agård blir ny varuhuschef för NK Göteborg

Dag Agård kommer tillbaka till NK och rollen som varuhuschef i Göteborg. Han har under de senaste fyra åren varit handelsstrateg hos fastighetsbolaget Wallenstam. Innan dess var han NK Göteborgs varuhuschef i 16 år. Dag börjar på NK Göteborg innan sommaren.

NK Göteborg har som övrig cityhandel påverkats av pandemin, men med en stabil ägare som Hufvudstaden kan planerade utvecklingsprojekt för varuhuset i Göteborg ändå genomförs. Just nu pågår en större förändring av varuhusets damplan och flera nya varumärken är på väg att etableras på NK Göteborg.

- Jag är mycket glad över att Dag Agård vill komma tillbaka till NK. Hans långa erfarenhet av strategiskt och operativt arbete för att utveckla handelsplatser i Göteborg är precis vad vi behöver nu. NK ska stärka sin position som ett varuhus i världsklass och jag ser fram emot att tillsammans med Dag fortsätta utvecklingen av vårt varuhus i Göteborg säger, Bo Wikare, vd Nordiska Kompaniet.

- NK är ett helt unikt varumärke och att få chansen att än en gång få kliva in som NK Göteborgs varuhuschef är en otrolig möjlighet. Mycket kommer såklart att vara bekant när jag börjar, men för fyra år sedan fanns inte NK:s e-handel och inte heller dotterbolaget NK Retail. Det är två nya förutsättningar som jag är övertygad om kommer att göra arbetet ännu mer intressant. Tillsammans med varuhusets medarbetare vill jag bidra till att stärka kundernas upplevelse av NK säger, Dag Agård, tillträdande varuhuschef för NK Göteborg.

Dag Agård kommer närmast från Wallenstam och rollen som handelsstrateg med ansvar för kommersiell utveckling av fastighetsbolagets handelsområden i Göteborg. Innan dess var han under 16 år varuhuschef för NK Göteborg.

Helene Ellebo, som varit tillförordnad varuhuschef i Göteborg, lämnar NK i samband med Dag Agårds tillträde.

- Jag vill rikta ett stort tack till Helene Ellebo för hennes stora engagemang och goda insatser för NK under en tid som starkt präglats av pandemin. Vi önskar Helene varmt lycka till i framtiden, säger Bo Wikare, vd Nordiska Kompaniet.

Vid frågor vänligen kontakta:

Ulrica Bogh-Lind, presskontakt Nordiska Kompaniet, press@nk.se/ 070-182 90 99

Nordiska Kompaniet grundades 1902 av Josef Sachs och består av två varuhus, ett i Stockholm och ett i Göteborg. Varumärket NK samt varuhusbyggnaderna i Stockholm och Göteborg ägs av börsnoterade Hufvudstaden AB. NK:s försäljning år 2020 uppgick till totalt 1,9 miljarder kronor, varuhusen har en genomströmning av cirka 10 miljoner besökare årligen och de sysselsätter cirka 1200 personer. Läs mer på www.nk.se samt www.hufvudstaden.se.