Kryddstekt ankbröst från Bobergs julmeny.

Julen serveras i Bobergs Matsal

Sedan 1915 har Bobergs Matsal varit en mötesplats för NK:s kunder. Här har det i över hundra år serverats gastronomiska upplevelser i en historisk och vacker miljö. Idag är det stjärnkocken Björn Frantzén och hans team som för jultraditionerna vidare, i år med en klassisk och nyskapande julmeny.

I mars 2015 nyöppnade Bobergs Matsal i Björn Frantzéns regi och sedan dess har han tagit den anrika restaurangen till en ny nivå och gjort den till en självklar matdestination i Stockholm. I Frantzéns tappning av årets julmeny möts såväl klassiska som moderna matinfluenser. Årets julmeny serveras till bords så att man kan avnjuta den i lugn och ro.

”Bobergs Matsal har en historia och tradition som få restauranger kan mäta sig med. Jag är stolt över att ta traditionen vidare och i år bjuda våra gäster på klassiska julsmaker med en liten twist. I Bobergs matsal finns en familjär stämning i en vackert bevarad miljö. Jag hoppas att många tar sig tid att samla nära och kära för en god måltid i jul, säger Björn Frantzén.”

Julmenyn består av förrätt, varmrätt och dessert, och serveras tillsammans med noga utvalda drycker. Förrätten utgörs av Bobergs sex favoriter från julbordet och serveras som en bordsbuffé. Bland rätterna finns det bland annat hummer bunden i rökt crème fraiche och gravad lax med emulsion på tre sorters svensk senap. Huvudrätten är kryddstekt ankbröst, smörstekta vinteräpplen och potatispuré och efterrätten är en krämig chokladpudding med sorbet på citrusfrukter.

Julmenyn serveras mellan den 21 november till och med den 23 december i Bobergs Matsal, Plan 4. Julmenyn kostar 495 kr per kuvert och dryckespaketet kostar 295 kr. För bordsbokning, boka på nk.se eller ring 08-762 81 61

För mer information om Bobergs Matsal vänligen kontakta:

Karolina Solberg, 0701829087, karolina.solberg@nk.se

Nordiska Kompaniet grundades 1902 av Josef Sachs och består idag av två varuhus, ett i Stockholm och ett i Göteborg. Varumärket NK samt varuhusbyggnaderna i Stockholm och Göteborg ägs av börsnoterade Hufvudstaden AB. NK:s försäljning år 2013 uppgick till totalt 2,9 mdrsek och de båda varuhusen sysselsätter cirka 1200 personer. Varuhuset i Stockholm har en genomströmning av cirka 8,7 miljoner besökare årligen. Motsvarande siffra för Göteborg är 2,4 miljoner.