Konstfack ställer ut på Nordiska Kompaniet under Stockholm Design Week 2022 med utställningen LAYER BY LAYER

Under Stockholm Design Week presenteras en revolutionerande 3D-printteknik. Tio möbler printade med en revolutionerande 3D-teknik i full skala, visas utställningen LAYER BY LAYER på Nordiska Kompaniet i Stockholm, plan 3.

Sistaårsstudenter på kandidatprogrammet Inredningsarkitektur och möbeldesign på Konstfack har under höstterminen haft möjlighet att testköra och presenterar delar av resultatet. Teststationerna Circlab i Torsby och The Industry i Värnamo har låtit studenterna utforska möjligheterna med banbrytande 3d-printrobotar och de stora utskriftsvolymer som erbjuds – ända upp till 2 x 2 x 5 m. Tekniken utmärker sig inte bara genom sin utskriftsstorlek utan också genom det biobaserade massamaterialet som printas, vilket kan ge möjlighet till hållbar produktion. Trämassans (som har längre produktlivscykel än papper) värde höjs i materialhierarkin i och med detta nya användningsområde.

Projektet har gett omfattande insikter och kunskap i hur den här tekniken i framtiden kan användas för möbel- och designproduktion som ytterligare ett verktyg i designerns redan omfångsrika verktygslåda. Och vem vet, kanske branschen revolutioneras som när Marcel Breuer experimenterade med stålrör och Ray och Charles Eames laborerade med skiktlimningstekniken?

Utställningen presenteras på Nordiska Kompaniet i Stockholm, plan 3, under Stockholm Design Week 7-13 februari 2022.

Kontaktperson Konstfack: Susanne Helgeson , susanne.helgeson@konstfack.se

Nordiska Kompaniet grundades 1902 av Josef Sachs och består av två varuhus, ett i Stockholm och ett i Göteborg. Varumärket NK samt varuhusbyggnaderna i Stockholm och Göteborg ägs av börsnoterade Hufvudstaden AB. NK:s försäljning år 2020 uppgick till totalt 1,9 miljarder kronor, varuhusen har en genomströmning av cirka 10 miljoner besökare årligen och de sysselsätter cirka 1200 personer. Läs mer på www.nk.se samt www.hufvudstaden.se.