Asket, vinnare av Nordiska Kompaniets Innovationspris

Minimalism, multikonstnärer och surfbrädor prisas när NK Galan 2020 flyttar hem

Nu är det återigen dags att dela ut priser i samband NK Galan. I år flyttar galan och prisutdelningen hem till varuhuset där årets vinnare hyllas på olika sätt. Under fem hela dagar bjuds kunder och besökare på extravaganta visningar, inspirerande galaaktiviteter och givande panelsamtal. Några av årets vinnare är stilikonen och multikonstnären Ingela Klemetz Farago, ”less is more” missionärerna Asket och varumärket Stockholm Surfboard Club.

Under de senaste fem åren har NK Galan inlett höstsäsongen med att hylla och dela ut priser till de aktörer och kreatörer som har utmärkt sig under året. Efter ett prövande halvår och en förändrad tillvaro flyttar årets upplaga av NK Galan in till varuhuset där kunder och allmänheten får möjlighet att hedra och inspireras av vinnarna hemma hos NK. Under fem dagar med start den 25 augusti kommer pristagarna tillägnas varsin dag i varuhuset där olika aktiviteter och events skräddarsys efter kategori och vinnare. Dagen startar med en prisutdelning och följs av givande panelsamtal, visningar och tillfällen för inspiration som kunder och besökare kan uppleva på plats eller via NK:s digitala kanaler. Även i Göteborg kan man från den 27 augusti uppleva utvalda vinnare på plats i varuhuset.

- Det känns fantastiskt att få bjuda in våra kunder till en vecka av ren inspiration där prisutdelningar varvas med panelsamtal och fantastiska visningar. Då en galakväll blir en galavecka kan vi ge respektive priskategori och vinnare den tid och uppmärksamhet vi tycker de förtjänar. Med start den 25 augusti blir NK en arena för festligheter där kunden är hedersgäst, antingen på plats eller via digitala kanaler, säger Karin Wickberg, marknadschef på NK och värdinna för årets NK Gala.

Årets pristagare har utsetts av en jury bestående av ordförande Pär Engsheden, modedesigner och programansvarig på Beckmans,Bea Åkerlund, stylist och fashion activist, Marc Nylander, grundare NK Sport,Catarina Midby, generalsekreterare SFA, Sainabou Chune, hårstylist och Marina Schiptjenko, gallerist. Tillsammans utser juryn vinnare i kategorierna Nordiska Kompaniets Stilikon, Nordiska Kompaniets Innovationspris, Nordiska Kompaniets Framtidslöfte, Nordiska Kompaniets Framtidslöfte Göteborg och tar fram nominerade till Nordiska Kompaniets Beautyikon. Nordiska Kompaniets Hederspris utses av NK och tillkännages den 28 augusti. Den sjunde priskategorin, Nordiska Kompaniets Varumärkespris, utses av NK:s kunder genom en röstning på www.nk.se och avslöjas den 29 augusti.

NK Galan 2020 års vinnare med motivering lyder:

Nordiska Kompaniets Stilikon: Ingela Klemetz Farago

Det finns ett ytterst begränsat antal personer som bara genom att träda in i ett rum får allt runtomkring att blekna. Årets Stilikon är the center of attention personifierad. Oavsett om hon syns i egenskap av privatperson, galadeltagare, stylist, sångerska eller kreatör är en sak säker – hon är omöjlig att missa. Med en unik känsla för att blanda nytt med gammalt och ett självförtroende att inte värja för det mest iögonfallande är hon själva definitionen av stil.

Nordiska Kompaniets Framtidslöfte: Stockholm (Surfboard) Club

Jakten på den perfekta vågen har ingen ålder. Den insikten har Årets Framtidslöfte paketerat i ett livsstils- och modekoncept inspirerat av den generationsöverskridande surfkulturen. Att designa brädor och surfmode för det karga nordiska klimatet är en sak, men när konceptet är så starkt att även urbana fashionistas gör vågen finns alla möjligheter att paddla mot nya horisonter.

Nordiska Kompaniets Framtidslöfte Göteborg: Bite Studios

Ingen ska behöva välja mellan design och hållbarhet. Årets Framtidslöfte har gått från ord till handling. Här går tidlöshet, form, funktion och kvalitet före snabba trender. Kompromisslös design i kombination med traditionellt hantverk bildar en modern hyllning till lågmäld lyx. Att omformulera modeagendan tar tid, men Årets Framtidslöfte tar oss några steg närmare framtiden.

Nordiska Kompaniets Innovationspris: Asket

I en samtid präglad av överflöd har asketismen kommit att bli ett eftertraktat ideal. ‘Less is more’ är både drivkraft och ledstjärna för årets Innovationspristagare. I stället för att skapa nya kollektioner förädlar varumärket ständigt de modeller som redan finns i sortimentet. För varje säsong blir plaggen lite mer perfekta. Visionen? En mer minimalistisk, men bättre garderob.

Nordiska Kompaniets Beautyikon: RMS Beauty

Grundaren och hyllade makeup-artisten Rose-Marie Swifts arbeten har prytt världens allra mest prestigefulla magasin. För Årets Beautyikon har det alltid varit självklart att använda makeup i perfekt samklang med hudens naturliga egenskaper. 2009 lanserade hon därför sina första ekologiska makeup-produkter, och sedan dess har beautyguruns hyllade varumärke fortsatt sprida sin mission med rena ingredienser i fokus.

Nordiska Kompaniets Hederspris utses av Nordiska Kompaniet och tillkännages den 28 augusti. Nordiska Kompaniets Varumärkespris avslöjas på NK.se den 29 augusti.

Om nya NK

Nordiska Kompaniet i Stockholm genomgår ett omfattande förnyelsearbete med syftet att stärka positionen som ett varuhus i världsklass. Arbetet med att ta NK Stockholm in i en ny epok omfattar 50 procent av den befintliga varuhusytan. Samtidigt har varuhuset vuxit med 20 procent, då delar av Parkaden på andra sidan Regeringsgatan blivit en del av NK.

Nordiska Kompaniet grundades 1902 av Josef Sachs och består av två varuhus, ett i Stockholm och ett i Göteborg. Varumärket NK samt varuhusbyggnaderna i Stockholm och Göteborg ägs av börsnoterade Hufvudstaden AB. NK:s försäljning år 2018 uppgick till totalt 3 miljarder kronor, varuhusen har en genomströmning av cirka 9 miljoner besökare årligen och de sysselsätter cirka 1200 personer. Läs mer på www.nk.se samt www.hufvudstaden.se.