NK Collection – Four Visions by Beckmans College of Design.

NK Collection – Four Visions by Beckmans College of Design.

Nordiska Kompaniet presenterar utställningen NK Collection – Four Visions by Beckmans College of Design – i samarbete med Beckmans Designhögskola. Med varuhuset NK som utgångspunkt har Beckmans studenter skapat fyra koncept som tar NK:s scen för modedesign och visuell kommunikation in i framtiden. Utställningen visas på NK mellan 28 oktober och 6 november.

Beckmans studenter har utforskat NK:s historia och utbud, inspirerats av oväntade globala möten, lekar mellan manligt och kvinnligt och mod att uttrycka sin personlighet på nya sätt. Resultatet skapar fyra koncept som visas i modefilmer, digital kommunikation, designprogram och i sammanlagt tolv modekollektioner.

Away!
Creative directors: Sara Carleberg, Klara Sandqvist, Katarina Jansson, Modedesign: Johannes Leijonberg, Elsa Suneson, Cassandra Yue.

Chapters by NK
Creative directors: Carl Rapp, Calle Liljendahl, Modedesign: Erik Litzén, Evalena Jonsson, Camilla Morath.

NK Bastard
Creative directors: Nicole Kärnell, Josefin Janson, Elin Mejergren, Modedesign: Hanna Henrikson, Joanna Mäki, Christina Wessén.

ENCOUNTER Nº 1
Creative directors: Felix Andersson, Magdalena Piehl, Henrik Eriksen, Modedesign: Malin Dubois, Emma Hanseklint, Lisa Holmberg.

Utställningen visas 28 oktober – 6 november i Ljusgården på NK Stockholm. Studenter från Beckmans finns på plats kl. 15.00-16.00 varje dag för att berätta om utställningen.  Utställningen är producerad av examensstudenter vid Beckmans Designhögskola i samarbete med Nordiska Kompaniet. Utställningen visas även på www.beckmans.se/nkcollection.

Pressbilder finns även att ladda ner på www.beckmans.se/newsroom.

Sponsorer: Ljud & Bildmedia, Dagsljus, Kameraten, The Chimney Pot, Riviera, MIKAs Stockholm, Stockholmsgruppen, Kid of Tomorrow, Elite Model Management, Nisch, Printfabriken, Diggaloo, Antalis, Bring. Särskilt tack till: Basia Frydman, Dramaten.

För mer information vänligen kontakta:

Erica Wigge, PR-ansvarig, Nordiska Kompaniet, 08 -762 90 74, erica.wigge@nk.se

Annika Berner, Beckmans Designhögskola, 072-731 09 50, annika.berner@beckmans.se

Pär Engsheden, Beckmans Designhögskola, 070-668 10 75, par.engsheden@beckmans.se