NK Glas, Porslin & Kök har startat ett hjärteprojekt med Solvatten.

Den unika glasflaskan från :117 by Solvatten är framtagen till förmån för ett vattenprojekt i Kenya. Intäkten från glasflaskorna går oavkortat till Solvatten, som är en svensk innovation som renar vatten med hjälp av solenergi. Resultatet blir drickbart vatten enligt WHO:s riktlinjer.

Flaskan ska påminna oss om att rent vatten inte är en självklarhet för alla*. I takt med att glasflaskorna säljs fylls en pall med Solvattendunkar som skickas till Kenya. Behovet av rent vatten i området är stort och för många är det en fråga om liv eller död. Solvatten är en effektiv lösning. :117 by Solvatten uppmanar och påminner oss om hur fantastiskt och livsnödvändigt vatten är. Ett samarbete där innovation, design och en tanke om att göra skillnad möts.

Jörgen Eriksson, VD NK Glas, Porslin & Kök:

När vi fann samarbetet med Solvatten kändes det klockrent. Detta projekt ligger helt i linje med vår tanke om att rum:117, NK Glas, Porslin & Kök, ska vara en inspirerande yta med progressiva koncept, nytänkande design, innovation och spännande produkter. Dessutom är ju syftet för en god sak som vi verkligen tror på, ett projekt som vi brinner för .

Solvatten är en svensk innovation som renar vatten med hjälp av solenergi. Efter några timmar i solen är vattnet fritt från bakterier som orsakar diarrésjukdomar som dysenteri och kolera. En mekanisk indikator visar när vattnet är rent. En stor skillnad jämfört med andra vattenreningsmetoder är att vattnet samtidigt värms upp. Det sparar både energi, pengar och miljö. Solvatten har tagit emot diverse priser och erkännanden som bl a SKAPA–priset, Miljöinnovationspriset och utnämnts till WWFs Climate Solver. I dagsläget samarbetar Solvatten med en rad företag och organisationer bl a Vi-skogen, som driver projekt på Kenyas fattiga landsbygd. Uppfinnaren bakom Solvatten heter Petra Wadström.

För ytterligare information kontakta:

Jörgen Eriksson, VD NK Glas, Porslin & Kök, tel 0704-12 96 27, jorgen.eriksson@northernclassic.se

David Wadström, SOLVATTEN, tel 0732-53 39 09, david.wadstrom@solvatten.se, www.solvatten.se

Monica Olsen, IBEYOSTUDIO, tel 08-32 88 01, monica@ibeyostudio.se

* Enligt Världshälsoorganisationen lider över en miljard människor brist på rent dricksvatten. Människor världen över blir sjuka av det dåliga dricksvattnet eller dör av vattenburna sjukdomar. Miljöbelastningen i många av dessa områden är stor. För att rena vatten kokas det ofta över öppen eld med ved ifrån områden som utarmas och eroderas i takt med att träden försvinner.

Nordiska Kompaniet grundades 1902 och består idag av två varuhus, ett i Stockholm och ett i Göteborg. Varumärket NK samt varuhusbyggnaderna i Stockholm och Göteborg ägs av börsnoterade Hufvudstaden AB. NK:s försäljning år 2010 uppgick till totalt 2,8 mdr och de båda varuhusen sysselsätter cirka 1200 personer. Varuhuset i Stockholm har en genomströmning av cirka nio miljoner besökare årligen. Motsvarande siffra för Göteborg är tre miljoner.