NK Glas, Porslin & Kök öppnar pop up-butiken Design with a conscious.

NK Glas, Porslin & Kök öppnar pop up-butiken Design with a conscious.

Under Stockholm Design Week 2012 öppnar NK Glas, Porslin & Kök pop up-butiken Design with a conscious. Den tillfälliga butiken fylls med handplockade produkter från hela världen, som alla ska få besökaren att bli medveten om några av de utmaningar vi har i världen idag. Urvalet presenteras i en installation under februari månad där produkterna är till försäljning.

– Det känns intressant att kunna visa på alternativ design som skapar medvetenhet om att allt runt oss inte alltid är så bra. Det är spännande att göra det här mitt under en vecka när hundratals nya designnyheter lanseras. Förhoppningsvis kan vi bidra med något positivt genom att uppmärksamma dessa frågor på detta sätt, säger Stefan Nilsson, trendexpert och curator för projektet.

– Design with a conscious är ett annorlunda initiativ för oss. Vi brukar alltid försöka hitta nya sätt att inspirera och överraska våra kunder men nu är det designvecka i Stockholm och vi ville hitta ett sätt att skapa uppmärksamhet i samband med den, säger Jörgen Eriksson, vd NK Glas, Porslin & Kök.

I butiken kommer besökaren kunna köpa porslin med bitmärken som ska påminna om svält, textilier som liknar kartong och för associationerna till hemlösa samt tejp som kramas. För urvalet står trendexperten Stefan Nilsson från Trendgruppen och Pia Karlsson från NK Glas, Porslin & Kök. Ett tiotal produkter har valts ut till butiken från länder som Polen, Nederländerna och Storbritannien.

Designveckan i Stockholm har etablerat sig som en av världens största och viktigaste designhändelser med massor av aktiviteter, utställningar och produktlanseringar. Staden fylls av över 40 000 designintresserade och professionella besökare mellan 6-12 februari.

För mer information vänligen kontakta:

Jörgen Eriksson, NK Glas, Porslin & Kök, 070-412 96 27, jorgen.eriksson@northernclassic.se

Erica Wigge, PR-ansvarig, Nordiska Kompaniet, 08 -762 90 74, erica.wigge@nk.se

Stefan Nilsson, Trendgruppen, 070 245 1441, stefan.nilsson@trendgruppen.se

Nordiska Kompaniet grundades 1902 av Josef Sachs och består idag av två varuhus, ett i Stockholm och ett i Göteborg. Varumärket NK samt varuhusbyggnaderna i Stockholm och Göteborg ägs av börsnoterade Hufvudstaden AB. NK:s försäljning år 2010 uppgick till totalt 2,8 MSEK och de båda varuhusen sysselsätter cirka 1200 personer. Varuhuset i Stockholm har en genomströmning av cirka nio miljoner besökare årligen. Motsvarande siffra för Göteborg är tre miljoner.