Trion bakom La Belle, grundare Magnus Lindström, köksmästare Totte Svanström och restaurangchef Gustav Johansson

NK Göteborg utökar sitt mat- och dryckesutbud – välkomnar det franska brasseriet La Belle

NK Göteborg slår nu upp portarna för det nya restaurang- och cafékonceptet La Belle på entréplan vid Fredsgatan. Från den 30 september kan man avnjuta hyllade franska klassiker från morgon till kväll ­– oavsett om det är frukost, take away-lunch eller after shopping med drinkar och middag. Bakom satsningen står krögarna bakom Swedish Taste.

Snart kommer man kunna slinka in på ett glas champagne och njuta av ostron, moules marinières och nygräddade croissanter på NKs entréplan i Göteborg. Med inspiration från det goda livet under eran La Belle Époque och den franska mat- och dryckeskulturen öppnar nu La Belle. Från morgon till kväll serveras frukost, bakverk och klassiska franska rätter – både för den som är på språng eller den som vill slå sig ner och känna pulsen från gågatan utanför. På fredagar och lördagar förlänger man öppettiderna och bjuder in till after shopping med drinkar och franska specialiteter.

- Äntligen kan vi presentera vårt nya tillskott till varuhusets mat- och dryckeserbjudande. Med La Belle stärker vi NK både som matdestination och helhetsupplevelse för våra kunder – vi samlar allt under ett och samma tak. För första gången i varuhusets historia öppnar vi ett koncept som välkomnar gäster innan och efter varuhusets öppettider. Det är en efterlängtad öppning som jag är övertygad kommer bli en favorit hos våra kunder, säger Dag Agård, varuhuschef NK Göteborg.

Bakom satsningen står Swedish Taste med grundare Magnus Lindström, köksmästare Totte Svanström och restaurangchef Gustav Johansson. Redan år 2000 grundades Swedish Taste av Lindström som har två OS-medaljer i gastronomi och en Årets Kock-titel (2003) i bagaget. Sedan 2018 har krögarna drivit restaurangen med samma namn i de anrika källarvalven på nedre plan. Nu utökar de med ett nytt koncept i samarbete med NK.

- Med La Belle vill vi skapa en levande mötesplats som är lättillgänglig och har en tydlig fransk prägel. Likt ett brasserie i Frankrike löper menyn sömlöst genom dagen och gäster kan komma in när som helst för en kaffe, sniglar eller croque monsieur. Alla ska känna sig välkomna hos oss, säger Magnus Lindström, grundare Swedish Taste.

La Belle öppnar 30 september på entréplan vid Fredsgatan på NK Göteborg.

Nordiska Kompaniet grundades 1902 av Josef Sachs och består av två varuhus, ett i Stockholm och ett i Göteborg. Varumärket NK samt varuhusbyggnaderna i Stockholm och Göteborg ägs av börsnoterade Hufvudstaden AB. NK:s försäljning år 2021 uppgick till totalt 2,3 miljarder kronor, varuhusen har en genomströmning av cirka 10 miljoner besökare årligen och de sysselsätter cirka 1200 personer. Läs mer på www.nk.se samt www.hufvudstaden.se.