NK Personal Shopping inleder samarbete med ateljédesigner Sandra Backlund.

NK Personal Shopping inleder samarbete med ateljédesigner Sandra Backlund.

Den 28 januari utökar NK Personal Shopping sitt utbud inom specialbeställd konfektion och couture. Avdelningen, som även kallas Rosenrummet, tar nu in den internationellt hyllade modeskaparen Sandra Backlund. I samband med detta kommer hennes mest skulpturala kreationer ställas ut i NK:s entréskyltfönster, medan en limiterad upplaga tidlösa plagg kommer finnas till direktförsäljning i Ljusgården på NK Stockholm. Detta med anledning av att Sandra Backlund firar 10-årsjubileum som designer.

NK Personal Shopping, tidigare Rosenrummet, öppnade våren 2012 sin coutureavdelning med Lars Wallin och Fadi el Khoury. Nu tar de konceptet vidare och inleder ett samarbete med modedesignern Sandra Backlund, som gjort sig känd för sina dynamiska, handgjorda, stickade kreationer. I  sortimentet kommer både färdiga samt måttbeställda plagg från Sandra Backlund att finnas. NK Personal Shopping blir unika med att erbjuda Sandra Backlunds plagg i Sverige.

- Samarbetet med Sandra Backlund ligger helt i linje med vår vision. Sverige har ett fåtal unika spjutspetsdesigners som i design och kvalitet håller internationell nivå, Sandra är en av dem.. säger Lisa Rogalin, CD för NK Personal Shopping

- Jag och Lisa Rogalin har varit i kontakt länge angående ett potentiellt samarbete och nu i samband med mitt 10-årsjubileum så kändes det som ett naturligt steg att ta. Lisas genuina passion för hantverk ihop med NK som varuhus och historisk plats gör det till ett självklart val för mig, säger Sandra Backlund

I och med lanseringen av Sandra Backlund på NK Personal Shopping kommer ett retrospektivt urval av Sandra Backlunds tidlösa design visas i skyltfönstren och i Ljusgården på NK Stockholm Detta för att uppmärksamma att Sandra Backlund firar 10-årsjubileum som designer. Utställningen kommer att finnas på plats från den 28 januari-2 februari. Priserna för den färdiga kollektionen startar på 9000 kr och måttbeställda plagg finns att beställa från 23 000 kr.

Nordiska Kompaniet grundades 1902 av Josef Sachs och består idag av två varuhus, ett i Stockholm och ett i Göteborg. Varumärket NK samt varuhusbyggnaderna i Stockholm och Göteborg ägs av börsnoterade Hufvudstaden AB. NK:s försäljning år 2012 uppgick till totalt 2,9 miljarder kronor och de båda varuhusen sysselsätter cirka 1200 personer. Varuhuset i Stockholm har en genomströmning av cirka 9,5 miljoner besökare årligen. Motsvarande siffra för Göteborg är 3 miljoner.