NK Stockholm ger julen 2012 - Sagornas jul.

NK Stockholm ger julen 2012 - Sagornas jul.

Julen 2012 på Nordiska Kompaniet går i de svenska sagornas tecken. JoAnn Tan, kreativt ansvarig för NK:s skyltfönster, har i årets julskyltning gestaltat sex av våra mest kända barnsagor. I varuhuset kommer kända svenska personligheter att läsa sagor för både stora och små och enligt tradition finns tomten på plats i varuhuset för att träffa alla barn och ta emot deras önskelistor. I år har tomtens kläder skapats av modeskaparen Martin Bergström. Årets julskyltning premiärvisas i Stockholm söndag 18 november klockan 10.50.

Årets julskyltning på Nordiska Kompaniet avtäcks klockan 10.50 söndagen den 18 november. Då anländer tomten med häst och vagn och sina tomtenissar till NK, för att med sin stora nyckel öppna dörren till varuhuset.

– Julen är årets höjdpunkt på NK. Avtäckningen av årets skyltfönster är alltid lika spännande, både för oss själva som för alla tusentals besökare som varje år kommer för att hälsa julen välkommen på skyltsöndagen, säger varuhuschef Magnus Smedmark.

Årets julskyltning har skapats av kreatören JoAnn Tan. Sex klassiska svenska sagor gestaltas i varsitt skyltfönster på Hamngatan. Sagorna är Barnen i Bullerbyn, Pippis jul, Petter och Lottas jul, Tomtebobarnen, Pettson och Findus och julklassikern Tomten. Dessutom kommer kända svenska personligheter som Jonas Leksell och Maria Lundqvist bland andra, att gästa varuhuset varje advent för att läsa sagor för stora och små.

Martin Bergström designar tomtens kläder

Modeskaparen Martin Bergström har i år, exklusivt för NK, skapat tomtens nya kläder. Martin är känd för att kombinera konst och mode och har samarbetat med NK flera gånger tidigare. Tomten är på plats på NK hela skyltsöndagen för att ta emot barnens önskningar på sin plats i Ljusgården. Efter skyltsöndagen besöker tomten NK enligt nedan tider. Julens aktiviteter på NK fortsätter hela december med Luciafirande, artistframträdanden och spännande besök. För mer information besök www.nk.se.

Tomtens tider på NK

Skyltsöndag 18/11

11.00 – 17.00

23/11-12/12

Fredag    12.00 - 17.00

Lördag    11.00 -16.00

Söndag   12.00 -16.00

13/12-23/12

Vardagar 12.00   -17.00

Lördag     11.00 -16.00

Söndag    12.00-16.00

För mer information vänligen kontakta:

Erica Wigge, PR-ansvarig, NK, tel. 08-762 90 74, e-mail erica.wigge@nk.se

Lotta Brattin, IBEYOSTUDIO, tel. 073-358 24 88, e-mail lotta@ibeyostudio.se

Nordiska Kompaniet grundades 1902 av Josef Sachs och består idag av två varuhus, ett i Stockholm och ett i Göteborg. Varumärket NK samt varuhusbyggnaderna i Stockholm och Göteborg ägs av börsnoterade Hufvudstaden AB. NK:s försäljning år 2011 uppgick till totalt 2,8 MDSEK och de båda varuhusen sysselsätter cirka 1200 personer. Varuhuset i Stockholm har en genomströmning av cirka 9,5 miljoner besökare årligen. Motsvarande siffra för Göteborg är 3 miljoner.