NK STOCKHOLM YOUNG TALENT AWARD by BECKMANS

NK STOCKHOLM YOUNG TALENT AWARD by BECKMANS

Under våren har Nordiska Kompaniet valt att instifta ett årligt designpris som delas ut den 10 mars på NK Stockhom. I juryn ingår Pär Engsheden och Annika Berner, Beckmans Designhögskola och Henrik Lilja och Karin Wickberg, NK. NK Stockholm Young Talent Award by Beckmans presenterades den 10 mars klockan 11.00 på NK Stockholms pop-up yta på entréplan.

Vinnaren av NK Stockholm Young Talent Award by Beckmans är modedesignern Robin Söderholm som examinerades vid modeprogrammet på Beckmans Designhögskola 2020. Som vinnare får han möjlighet att disponera och exponera sin examenskollektion på NK Stockholms pop-up yta under en dryg månad, samt exponering och synlighet i alla NKs digitala kanaler. Det utgår också en prissumma om 10 000 kr.

Nordiska Kompaniet vill hylla unga kreatörer och tongivande nyexaminerade modestudenter från Beckmans genom att erbjuda studenterna synlighet samt en fysisk plats att ställa ut sin kollektion på. NK vill ständigt överraska och vara först med det senaste samt vill genom NK Young Talent Award skapa en relation med framtida designlöften i Sverige, säger Karin Wickberg Marknadschef på Nordiska Kompaniet.

Robins examenskollektion Fluid utforskar könsneutralt mode och frågar sig om det är formerna i sig som är könsneutrala eller om det är bäraren som påverkar känslan. Romantisk plissering kombineras med maskulina referenser i färgstarka kreationer.

Jag vill med detta projekt utforska ett gränsöverskridande mode. Känslan av att inte passa in i samhällets klädnorm har resulterat i dagdrömmande tankar om att få vara någon annan för en stund och få ha på sig plagg som är extravaganta och sensuella. I början av processen skapade jag former med hjälp av silkespapper som var lätt att skrynkla för att enkelt få upp voluminösa former. Värdeord i kollektionen är sensuellt, skört, flamboyant, könsneutralt, romantiskt och vardagslyx, säger Robin Söderholm, pristagare av NK Young Talent Award.

NK och Beckmans har en lång tradition av samarbeten därför är det här modepriset som uppmärksammar en av våra unga talanger extra roligt, säger Pär Engsheden, designer och programansvarig på Beckmans.

NK Stockholm Young Talent Award by Beckmans presenterades den 10 mars klockan 11.00 på NK Stockholm pop-up yta på entréplan ochvia NKs Instagram.

Nordiska Kompaniet grundades 1902 av Josef Sachs och består av två varuhus, ett i Stockholm och ett i Göteborg. Varumärket NK samt varuhusbyggnaderna i Stockholm och Göteborg ägs av börsnoterade Hufvudstaden AB. NK:s försäljning år 2019 uppgick till totalt 2,6 miljarder kronor, varuhusen har en genomströmning av cirka 10 miljoner besökare årligen och de sysselsätter cirka 1200 personer. Läs mer på www.nk.se samt www.hufvudstaden.se.