Nordiska Kompaniet i Stockholm firar Mumintrollet.

Det är nu 65 år sedan som den första boken med folkkära Mumin publicerades. Den 28-31 januari firas detta med unika Mumindagar på NK. Bland annat visas en exklusiv utställning med ett urval av Tove Janssons Muminskisser i Ljusgården.

Under helgen berikas också varuhuset med tävling för barnen, ansiktsmålning, ritstuga och dessutom läser Mark Levengood högt ur böckerna om Mumintrollen för barnen på lördagen klockan15 i Ljusgården.

Mumintrollen tar också plats i de stora skyltfönstrena och på ett tiotal platser runtom i varuhuset. Temat för utställningen är kreativitet och havet.

Bakom eventet står NK Bokhandel, NK Glas, Porslin & Kök, NK Lek & Baby samt Newport och agenten för Mumintrollen - Bulls Press.

För ytterligare information:

Louise Kihlberg, PR-ansvarig NK, louise.kihlberg@nk.se, tlf 08-762 90 86

Anna Jutenfäldt, projektledare Moomin 65, Bulls Press, anna.jutenfaldt@bulls.se, mobil 070-867 12 55

Karolina Borkowska, butikschef NK Bokhandel, 070-819 53 80