NORDISKA KOMPANIET INVIGER SITT NYA DAMPLAN

NORDISKA KOMPANIET INVIGER SITT NYA DAMPLAN

NK Stockholm öppnar nu upp sitt ombyggda damplan på Plan 1 med flera nya varumärken och i en helt ny gestaltning för att ytterligare stärka sin modeposition. NK kommer erbjuda ett kurerat och handplockat urval av nya varumärken och kommande designers, pre-loved accessoarer samt nyheter från internationella och skandinaviska varumärken. Invigningen sker den 27 april 2022.

En av flera starka nyheter på plats från start är Seezona – en internationell, digital marknadsplats för unga designers – som för första gången kommer säljas i en fysisk miljö i Sverige, exklusivt på NK. Det handplockade utbudet av nya varumärken kommer skifta kontinuerligt, med tillfälliga drops under säsongen, för att erbjuda ett ständigt aktuellt urval. Till öppningen kommer bland annat varumärkena Aéryne, Marina Raphael och Dalood att finnas i sortimentet. Unikt för NK är även att Teurn Studios öppnar upp på en egen dedikerad yta i varuhuset.

Man kommer vidare erbjuda ett urval av internationella varumärken som Off-White, Nanushka, Rotate, Proenza Schouler och Gia Borghini samt ett brett utbud av skandinaviska varumärken som Ganni, Rodebjer och Samsøe Samsøe.

Accessoarer (fashion jewellery och solglasögon) flyttar också in på ytan, med varumärken som Alexander McQueen Eyewear, Bottega Veneta Glasses och Saint Laurent Glasses, samt ett välkurerat utbud av pre-loved accessoarer och väskor från modeplattformen Affordable Luxury som är en av Skandinaviens största säljare av vintageväskor och accessoarer från världsledande varumärken.

Arkitekterna som har skapat de nya ytorna är Maxime Gazzo och Peter Lundbergh som tidigare tagit fram designen för flera av NK:s avdelningar.

- Ända sedan NK öppnade 1902 har man varit en attraktiv mötesplats och destination för våra besökare, många har en stark relation till varumärket. Att få öppna upp en helt ny del av NK för både inspiration, möten och shopping gör oss väldigt stolta. Nu tar vi klivet in i nästa era av upplevelser tillsammans med våra kunder, både befintliga och nya, säger Henrik Lilja, Varuhuschef på Nordiska Kompaniet.

Det kommer även finnas en dedikerad yta för kurerade varumärken och upplevelser inom mode, skönhet och livsstil som är på tillfälligt besök på NK, NK Stage. Där visar man från starten upp den nya kommande designern Niklas Gustavsson, vinnare av NK Young Talent Awards by Beckmans 2022.

- Dagens modescen är dynamisk och i ständig förändring. Att NK nu utökar sitt erbjudande med att skapa en helt ny oas för dammode med både nya koncept och högaktuella, nya varumärken känns helt rätt, säger Karin Wickberg Marknadschef på Nordiska Kompaniet. Hon fortsätter; tillsammans med NK Retail och deras sortimentschef Linda Dahnberg har vi tagit fram ett attraktivt och unikt utbud som kommer vara i ständig utveckling.

Öppningen sker den 27 april kl 10:00 på Plan 1. Stora delar av sortimentet kommer även att finnas till försäljning online.

Nordiska Kompaniet grundades 1902 av Josef Sachs och består av två varuhus, ett i Stockholm och ett i Göteborg. Varumärket NK samt varuhusbyggnaderna i Stockholm och Göteborg ägs av börsnoterade Hufvudstaden AB. NK:s försäljning år 2021 uppgick till totalt 2,3 miljarder kronor, varuhusen har en genomströmning av cirka 10 miljoner besökare årligen och de sysselsätter cirka 1200 personer. Läs mer på www.nk.se samt www.hufvudstaden.se.