Fotograf: Magnus Ragnvid

NORDISKA KOMPANIET KNYTER TILL SIG MODEJOURNALISTEN ANNA BLOM

NORDISKA KOMPANIET KNYTER TILL SIG MODEJOURNALISTEN ANNA BLOM

NK har de senaste tre åren bedrivit ett betydelsefullt förnyelsearbete där man välkomnat en rad nya avdelningar, varumärken och koncept för att befästa positionen som ett varuhus i världsklass. Man har också satsat på att skapa innehåll som håller samma höga nivå. Nu fortsätter den resan och i början av maj tillträder journalisten och skribenten Anna Blom som redaktör för NK.

- Vi vill att NK ska vara en unik plats både fysiskt och digitalt där man skapar inspirerande och relevanta sammanhang som människor vill återvända till. Vi har två anrika varuhus och har nyligen lanserat e-handel och kopplat på format som liveshopping och live-talks för att skapa ytterligare engagemang. Nu ökar vi takten och knyter till oss Anna Blom, som med sin journalistiska bakgrund och passion för mode och hållbarhet får övergripande ansvar för NK:s innehåll. Vår grundare Josef Sachs hade som ambition att ”Ta NK till världen och Världen till NK” och det är i den andan vi vill fortsätta skapa innehåll och upplevelser som befäster vår position som ett varuhus i världsklass., säger Karin Wickberg, Marknadschef på Nordiska Kompaniet.

Anna Blom blir ett starkt tillskott i NK:s ambition att utöka sin digitala närvaro och skapa kurerat innehåll inom mode, skönhet och livsstil. Med även högt satta hållbarhetsmål vill NK alltid kunna erbjuda relevanta produkter med lång livslängd likväl som hög modegrad till sina kunder och Annas kunskap och intresse inom cirkulärt mode blir en viktig ingrediens framåt. Anna Blom kommer att ingå i NK:s Marknadsavdelning.

- Det är en stor ära för mig att ta mig an rollen som redaktör på ett så anrikt varumärke med en imponerande historia och ambitiösa mål inom både hållbarhet och det digitala. Jag längtar efter att få träffa mina nya kollegor IRL, lyfta fram NK:s fantastiska experter i varuhusen och inte minst jobba med produkter som med lång livslängd och hög modegrad kittlar trendnerven hos oss modeälskare, säger Anna Blom, tillträdande Redaktör på Nordiska Kompaniet.

Anna Blom är skribent och föreläsare inom cirkulärt mode med över 15 års erfarenhet inom mode- och mediabranschen både i Stockholm och i New York. Anna har publicerats i magasin som exempelvis Vogue och Damernas Värld och intervjuat några av världens största designerstjärnor som Donatella Versace och Karl Lagerfeld. Hon har stor vana av att arbeta med redaktionella texter på uppdrag av varumärken och brinner för allt digitalt. Senast kommer hon från ett uppdrag på IKEA där hon arbetat med att skapa innehåll för IKEA.com.

Nordiska Kompaniet grundades 1902 av Josef Sachs och består av två varuhus, ett i Stockholm och ett i Göteborg. Varumärket NK samt varuhusbyggnaderna i Stockholm och Göteborg ägs av börsnoterade Hufvudstaden AB. NK:s försäljning år 2020 uppgick till totalt 1,9 miljarder kronor, varuhusen har en genomströmning av cirka 10 miljoner besökare årligen och de sysselsätter cirka 1200 personer. Läs mer på www.nk.se samt www.hufvudstaden.se.

Presskontakt PR-Manager PR-Manager/Presskontakt NK 08- 762 90 99