Nordiska Kompaniet presenterar ansiktena bakom formerna – en fotoutställning med Sveriges främsta formgivare.

I en samlad fotoutställning på NK i Stockholm har fotograf Knut Koivisto fotograferat 20 av Sveriges mest betydelsefulla samtida designers. Porträtten tillsammans med formgivarnas designföremål bildar den spännande utställningen på nedre planet vid NK Papper. Utställningen är öppen för allmänheten från 11- 28 februari under varuhusets öppettider.

- För NK har det alltid varit viktigt att värna om svensk design. Att visa upp en unik fotoutställning med Sveriges idag främsta formgivare/designers är helt i linje med varuhusets vision att vara en scen för samtiden, säger Camilla Wallander marknadschef på Nordiska Kompaniet.

NK har tillsammans med Trendgruppen och Eero Koivisto valt ut de formgivare som representeras i utställningen. Allt från glasformgivaren Åsa Jungnelius, designgruppen Front, formgivare Monica Förster till Thomas Sandell och Mats Theselius. För första gången porträtteras människorna bakom några av våra mest uppskattade möbler och glasföremål.

Knut Koivisto har fotograferat otaliga skådespelare vid många film- och dramaproduktioner. Knut startade sin yrkesbana som assistent åt fotografen Patrik Engquist och fotografen Walter Hirsch för att sedan bli frilansfotograf. Sedan 1997 har Knut kombinerat uppdrag på fältet med arbete i den egna studion. Knut har jobbat som stillbildsfotograf på över 30 film och drama produktioner, senast på Millennium-trilogin. Till utställningen på NK har han riktat sin kamera mot Sveriges främsta formgivare.

Läs mer om de 20 utvalda formgivarna på bifogat faktablad.

För mer information, vänligen kontakta:

Louise Pontell, presskontakt NK, tfn 08-762 90 77

Louise Kihlberg, PR ansvarig, NK, 08-762 90 86