NK Galans hederspristagare, Molly Sandén. Foto: Hinke Tovle

Nordiska Kompaniet prisar inspiratörer, modeskapare och tidlöst hantverk på NK Galan 2021

Nordiska Kompaniet hedrar och premierar de främsta kreatörerna och inspiratörerna på årets efterlängtade NK Gala. Prisceremonin äger rum på NK i Stockholm den 22 september under en galakväll där Nordiska Kompaniet hyllar mod, design och kreativitet. Några av årets pristagare är stilikonen Fredrik Robertsson, innovationspristagarna Remake Stockholms Stadsmission och Hederspristagaren Molly Sandén.

Nordiska Kompaniet fortsätter att göra intryck på den svenska mode- och designscenen. Under de senaste sex åren har NK hyllat kreatörer och aktörer genom att prisa dem på NK Galan. I år sker prisutdelningen den 22 september under en kväll som inträffar i samband med Nordiska Kompaniets galavecka där årets tema är Grand old, Brand new. En fullspäckad vecka som infaller mellan den 18–26 september då NK:s varuhus i Stockholm och Göteborg blir arenor för festligheter och allmänheten får möjlighet att inspireras och ta del av aktiviteter i varuhusen.

­Nu är det återigen tid att inleda höstsäsongen med vår efterlängtade galavecka där vi uppmärksammar och prisar Sveriges mest framträdande inspiratörer, varumärken och stilikoner. Vi är glada att äntligen få presentera årets vinnare på NK Galan, pristagare utsedda av vår galajury samt av oss på Nordiska Kompaniet, som vi valt att hylla för de verk och gärningar de utfört. Varumärken och inspiratörer som berikar vår omgivning och sätter Sverige på den internationella modekartan, säger Karin Wickberg, marknadschef på Nordiska Kompaniet.

2021 års vinnare har utsetts av årets galajury bestående av ordförande Pär Engsheden (modedesigner och programansvarig på Beckmans), Tina Törnquist (stylist), Julian Hernandez (stylist och influencer), Behnaz Aram (designer och kostymör), Albin Johansson (medgrundare av Axel Arigato), Daniel Lindström (modechef på Café) och Catarina Midby (generalsekreterare SFA). Tillsammans har de utsett vinnare i följande kategorier: Nordiska Kompaniets Framtidslöfte, Nordiska Kompaniets Framtidslöfte Göteborg, Nordiska Kompaniets Stilikon och Nordiska Kompaniets Innovationspris.

Nordiska Kompaniet har själva utsett vinnaren av Nordiska Kompaniets Hederspris. Ett pris som syftar till att hylla, berömma och belöna en pristagare som NK anser vara en inspiratör och förebild. En person som lämnar ett avtryck efter sig och som NK tror kommer fortsätta bidra till att förändra vårt sätt att beskåda världen på ett lite bättre vis.

2021 års vinnare med motivering lyder:

Nordiska Kompaniets Hederspris 2021: Molly Sandén

Hennes musik trollbinder både fans och Oscarsjuryn men det är som förebild för unga kvinnor hennes röst verkligen gör skillnad. Gång på gång använder världsstjärnan sin plattform för att sprida mer hållbara ideal, vare sig det gäller hur en kropp ”ska se ut” eller inom psykisk ohälsa. Med tre rockbjörnar i bagaget och världsscenen som hemmaplan, visar hon att det finns en styrka i att visa sig sårbar. Årets Hederspristagare 2021 är Molly Sandén.

Nordiska Kompaniets Stilikon 2021: Fredrik Robertsson

Årets Stilikon är unik i sitt slag, både inom landets gränser och internationellt. Få andra kan briljera med en garderob så späckad med haute couture, och få (om någon) annan lyser upp röda mattan på ett lika spektakulärt sätt. Under åren har han låtit oss ta del av fler unika och färgstarka looks än vi kan räkna, samtidigt som han har inspirerat oss – med sin kreativitet och med sitt mod. ‘Never a dull moment’ är det närmaste vi kommer att beskriva denna aldrig sinande inspirationskälla.

Nordiska Kompaniets Framtidslöfte i Stockholm 2021: Atelier Saman Amel

Nej, mode behöver verkligen inte ha något gemensamt med massproduktion. I barndomsvännernas ateljé finns inga stora lager; kostymer och skjortor måttsys till kunden på beställning. Genom att förvalta och finkalibrerat utveckla traditionellt hantverkskunnande bidrar denna duo framgångsrikt till att föra modebranschen mot en ljusare, mer skräddad framtid.

Nordiska Kompaniets Framtidslöfte i Göteborg 2021: Louis Abel

Stil är för många ett sätt att uttrycka sin kreativitet. Det kan göras via plaggen som syns allra mest, men också genom de allra minsta detaljerna – vi pratar såklart om smycken. Med organiskt böljande former inspirerade av naturen väcker det här Göteborgsbaserade smyckesvarumärket bärarens inre kreatör. Deras nyskapande smycken är dessutom designade för att passa alla – oavsett ålder eller kön.

Nordiska Kompaniets Innovationspris 2021: Remake Stockholms Stadsmission

Att skapa något nytt av något gammalt är en konst, och årets Innovationspristagare bemästrar den konsten till fullo. I ateljén i Farsta får tidigare älskade plagg nytt liv i form av unika, lokalt producerade kreationer. Varumärket som satt återbruk på kartan bidrar dessutom till social hälsa genom att hjälpa människor tillbaka till arbetsmarknaden.

Lördagen den 25 september kommer Oscar Zia att uppträda i anslutning till NK:s modevisningar på varuhuset i Stockholm. Se galaveckans fullständiga schema för Stockholm och Göteborg här. Följ även NK Galan i sociala medier under hashtagen #nkgalan2021 och ta del av livesändningar på NK:s Instagram @nordiskakompaniet.

För högupplösta bilder, klicka här.

För mer information och fler högupplösta bilder, vänligen kontakta:

Tiyoneh Jah, Presskontakt Micael Bindefeld AB

tiyoneh.jah@bindefeldab.se

Nordiska Kompaniet grundades 1902 av Josef Sachs och består av två varuhus, ett i Stockholm och ett i Göteborg. Varumärket NK samt varuhusbyggnaderna i Stockholm och Göteborg ägs av börsnoterade Hufvudstaden AB. NK:s försäljning år 2020 uppgick till totalt 1,9 miljarder kronor, varuhusen har en genomströmning av cirka 10 miljoner besökare årligen och de sysselsätter cirka 1200 personer. Läs mer på www.nk.se samt www.hufvudstaden.se.