På söndag är det premiär för årets jul på NK Stockholm.

På söndag är det premiär för årets jul på NK Stockholm.

Den 22 november startar årets jul på Nordiska Kompaniet. För stockholmare och göteborgare i alla åldrar har premiärvisningen av NK:s julskyltfönster, och det första mötet med tomten, blivit en tradition. Gemensamt för alla år är dock att NK:s julfönster lockat en stor publik från den första dagen de visas till den sista. Årets tema "Snöriket" har hämtat sin inspiration från det nordiska vinterlandskapets flora och fauna. En spännande blandning av fantasi och verklighet.

- Detta är min första jul som varuhuschef och jag är mycket stolt över att föra traditionen med NK:s julskyltning vidare, säger Magnus Smedmark, varuhuschef på NK i Stockholm. NK var ju först i Sverige med julskyltning och med skyltsöndagen bjuds än idag både barn och vuxna på en upplevelse.

I år har vi dessutom en nypremiär. I NK:s arkiv har vi hittat en specialskriven sång från 1928, "NK:s julvisa". Denna visa relanseras och framförs i varuhuset för första gången på 80 år av en ungdomskör från Adolf Fredriks musikskola under skyltsöndagen.

Julskyltningen startar klockan 11.50 när ridån framför Hamngatans skyltfönster hissas upp. Klockan 12.00 anländer tomten med häst och vagn för att öppna varuhuset. Därefter tar tomten emot barnens önskningar på sin tron i NK:s Ljusgård. Efter skyltsöndagen flyttar tomten upp till plan 4 - NK:s nya våningsplan för barn och familj. Traditionsenligt fortsätter NK julen med besök av Lucia, gästspel från Jukkasjärvi, artistframträdanden och författarebesök. För mer information och tider se www.nk.se .

TOMTENS TIDER PÅ NK
På skyltsöndagen den 22 november kl. 12.00-17.00 i Ljusgården.
23 nov-13 dec fredag kl. 12-17, lördag kl. 11-16 och söndag 12-16 på plan 4.

Från 14 dec-23 dec finns tomten på plan 4 vardagar kl. 12-17, lördag 11-16 och söndag 12-16.

Bilder från skyltsöndagen finns för nedladdning från den 23/11 kl. 13.

För mer information vänligen kontakta:

Louise Pontell, presskontakt NK Stockholm, tfn 08-762 90 77

Louise Lövgren, PR-ansvarig NK Stockholm, tfn 08-762 90 86