Susanne Ekendahl Weisten, VD NK Retail AB

Susanne Ekendahl Weisten blir ny vd för NK Retail AB

Den 1 april 2021 tillträder Susanne Ekendahl Weisten som ny vd för NK Retail AB. Hon kommer närmast från rollen som bolagets operativa chef och har sammanlagt nio års erfarenhet från olika ledande befattningar på Departments & Stores.

I början av februari i år förvärvade AB Nordiska Kompaniet Departments & Stores verksamhet som placerades i ett nytt dotterbolag med namnet NK Retail AB. Bolaget driver idag sammanlagt cirka 40 avdelningar på NK Stockholm och NK Göteborg, vilket utgör cirka 25 procent av det totala antalet avdelningar på varuhusen. Avdelningarna finns inom segmenten mode, skönhet, accessoarer och juveler.

Susanne Ekendahl Weisten har 25 års erfarenhet från retailbranschen där hon haft roller som regionchef, försäljningsdirektör och nu närmast rollen som Chief Operating Officer på NK Retail. Utöver två längre perioder hos Departments & Stores har Susanne bland annat arbetat för Filippa K, JC, Guldfynd och Skopunkten.

- Vi är många på NK som känner Susanne Ekendahl Weisten väl från hennes år på Departments & Stores och som vet vilken god ledare hon är samt vilken bred och djup kunskap hon har av att bedriva retail. I den fas NK Retail nu befinner sig behövs en stark operativ ledare som Susanne, och jag är glad över att hon valt att ta sig an denna nya utmaning, säger Bo Wikare, vd AB Nordiska Kompaniet.

- Jag har en stark passion för retail och är stolt över de positiva kundupplevelser NK Retail skapar för NK:s kunder, både i varuhusen och online. Jag ser fram emot att som vd arbeta operativt och fokuserat med bland annat utvecklingen av våra koncept där nya modeavdelningar på damplanen i Stockholm och Göteborg är prioriterade. Ett annat fokus är den fortsatta utrullningen av vårt sortiment på NK:s e-handel, säger Susanne Ekendahl Weisten, tillträdande vd för NK Retail AB.

- Jag vill rikta ett stort tack till Lars Jungerth för den konstruktiva dialogen vi hade under DSEs företagsrekonstruktion och för det värdefulla samarbetet vi haft efter förvärvet. Jag önskar honom ett varmt lycka till i framtiden,säger Bo Wikare, vd AB Nordiska Kompaniet.

I samband med att Susanne Ekendahl Weisten tillträder som vd för NK Retail AB lämnar den tidigare tillförordnade vd:n Lars Jungerth bolaget.

Vid frågor vänligen kontakta:

Ulrica Bogh-Lind, presskontakt Nordiska Kompaniet, press@nk.se/ 070-182 90 99

Nordiska Kompaniet grundades 1902 av Josef Sachs och består av två varuhus, ett i Stockholm och ett i Göteborg. Varumärket NK samt varuhusbyggnaderna i Stockholm och Göteborg ägs av börsnoterade Hufvudstaden AB. NK:s försäljning år 2020 uppgick till totalt 1,9 miljarder kronor, varuhusen har en genomströmning av cirka 10 miljoner besökare årligen och de sysselsätter cirka 1200 personer. Läs mer på www.nk.se samt www.hufvudstaden.se.