Tidlösa klassiker möter nya influenser under julen på Nordiska Kompaniet.

Tidlösa klassiker möter nya influenser under julen på Nordiska Kompaniet.

Tidigt i gryningen den 16 november, när stjärnorna ännu glimmar och frosten knackat på, färdigställs skyltfönstren på NK i all sin prakt. På söndag morgon anländer Tomten med häst och vagn för att öppna varuhusen med sin guldnyckel. NK hälsar barn och vuxna välkomna till ett traditionsenligt firande, fyllt med överraskningar.

Skyltsöndagen på NK är en omtyckt och välbesökt händelse inför julen i Göteborg och Stockholm. Årets julskyltning kommer att ge alla julälskande barn och vuxna sitt lystmäte, med fler tomtar, mer glitter och en juligare jul än på många år. Att julen är traditionernas högtid betyder dock inte att innehållet är gammalt - varuhusen är fyllda till bredden av nya produkter och spännande överraskningar.

Fredagen den 28 november öppnar NK Julmarknad i Ljusgården i Stockholm. I årets utbud finns exklusivt framtagna produkter från några av husens avdelningar, bland annat delikatesser från ”Selected by NK Saluhall”. Tomten sitter beredd att ta emot önskelistor, och granen är klädd i årets dekor. NK:s stora julundersökning visar att endast 46 procent handlar efter önskelista, så om du inte vågar lita på stundens ingivelse från dina nära och kära, rekommenderas en tur via Tomten.

Julundersökningen visar även att det som vi svenskar försiktigt vågar förnya på julbordet är lättare rätter och internationella delikatesser. NK Saluhall har därför förberett för grönkålspaj, italienska charkuteribrickor och småvarmt med starka kryddningar. Därmed inte sagt att självklara favoriter får stryka på foten - väldoftande klassiker som välstoppade kryddkorvar, vildfångad lax, rykande glögg och krispig mintchoklad har som vanligt sin självklara plats i NK:s matpalats på nedre plan.

Julen på NK är med andra ord en lika högtidlig stund nu som förr. Tidlösa klassiker möter nya influenser och skapar traditioner som passar dagens julfirande. Hos NK hittar du allt för en traditionsenlig jul, med en blandning av gammalt och nytt under granen.

Avtäckningen av årets julskyltning sker i samband med att Tomten anländer till varuhusen, söndagen den 16 november, klockan 10.50 i Stockholm och klockan 11.50 i Göteborg.

Från den 13 januari har du även en unik chans att buda på de sagolika kreationerna ur årets julskyltning. Utvalda delar ur den populära skyltningen kommer att upplåtas till auktion hos Bukowskis Market, där alla intäkter skänks oavkortat till Läkare utan gränser.

För mer information vänligen kontakta:

Karolina Solberg, PR-ansvarig Nordiska Kompaniet, 08-762 90 87 karolina.solberg@nk.se

Kristin Eberson, IBEYOSTUDIO, 08-32 88 01 kristin@ibeyostudio.se

Nordiska Kompaniet grundades 1902 av Josef Sachs och består idag av två varuhus, ett i Stockholm och ett i Göteborg. Varumärket NK samt varuhusbyggnaderna i Stockholm och Göteborg ägs av börsnoterade Hufvudstaden AB. NK:s försäljning år 2013 uppgick till totalt 2,9 miljarder kronor och de båda varuhusen sysselsätter cirka 1200 personer. Varuhuset i Stockholm har en genomströmning av cirka 8,7 miljoner besökare årligen. Motsvarande siffra för Göteborg är 2,4 miljoner.