Totêmes avdelning på NK Stockholm

Totême öppnar på Nordiska Kompaniet

Den 14 maj slår det Stockholmsbaserade modevarumärket Totême upp dörrarna till sin nya avdelning på Nordiska Kompaniet. Medgrundarna Elin Kling och Karl Lindman har i samarbete med den berömda arkitekten Christian Halleröds byrå Halleroed skapat en yta som hyllar NK:s historia och arv. Avdelningen kommer att innehålla ett editerat urval av Totêmes säsongskollektioner, ikoniska plagg, skor och accessoarer.

Ytan är inspirerad av Wiensecessionsrörelsens målare, skulptörer och arkitekter och framkallar en modern känsla av lyx. De grafiska element och naturliga material som är typiska för rörelsen har inte bara påverkat inredningen och dekoren utan främst Totêmes varumärkesidentitet.

- Den här nya ytan är en hyllning till NK och deras varumärkesbyggande. Vi har alltid beundrat NK:s grafiska identitet – dess historia och arv, säger Karl Lindman, Medgrundare

Totême grundades i New York av Elin Kling och Karl Lindman 2014. Varumärket gör go-to-uniformer, som utgår från själva plagget och dess relevans i en kvinnas garderob och kretsar kring idén om att skapa en modern uniform.

Totême öppnar den 14 maj på NK Stockholm, Plan 1.

För mer information och bilder, vänligen kontakta:

Kristina Westerlind, Presskontakt Nordiska Kompaniet, press@nk.se / 070-182 90 99

Nordiska Kompaniet grundades 1902 av Josef Sachs och består av två varuhus, ett i Stockholm och ett i Göteborg. Varumärket NK samt varuhusbyggnaderna i Stockholm och Göteborg ägs av börsnoterade Hufvudstaden AB. NK:s försäljning år 2018 uppgick till totalt 3 miljarder kronor, varuhusen har en genomströmning av cirka 9 miljoner besökare årligen och de sysselsätter cirka 1200 personer. Läs mer påwww.nk.sesamtwww.hufvudstaden.se.