Vårens Gamla och Blivande Klassiker på Nordiska Kompaniet.

Den 2 mars öppnar NK en unik utställning med Gamla och Blivande Klassiker. NK presenterar klassiska klädesplagg och accessoarer från NK:s franska och de stora modehusen insamlade tillsammans med vintageexperter från Bukowski. Samtidigt visas morgondagens klassiker upp i såväl skyltfönster som på olika platser runt om i varuhuset.

När kostymen, uppsydd på NK engelska herrskrädderi 1918, beställdes var det inte många som tänkte på att den skulle kunna ha ett värde idag. Man funderar inte heller på om säsongens nyheter kommer att positioneras som klassiker och ha ett värde i framtiden. Vårens nyheter som kostymen ifrån Thom Browne, stentvättade jeans ifrån Burberry eller sommarens sandaler ifrån Maison Martin Margiela. Men vi vet att produkter med bra kvalitet lever länge. Och detta är förutsättningen för det som blir en klassiker framöver.

Under mars månad visar NK upp vintagekläder och accessoarer från början till mitten av 1900-talet. Klassiker med en historia och med en kvalitet som gjort att de kunnat leva vidare över generationer.  Vårens utställning visar NK:s bidrag till den svenska modehistorian, men framförallt belyser den historian som ännu inte är skriven.

-   För att kunna avgöra vad som kan komma att klassas som en Blivande Klassiker är det viktigt att börja med definitionen. För oss innebär det hög kvalitet, gediget hantverk, tidlös i sin stil eller något nydanande som visar vägen framöver. Nordiska Kompaniet står för kvalitet och vi vill vara en destination man gärna går till för att hitta produkter som håller länge, säger Camilla Wallander, marknadschef Nordiska Kompaniet.

FAKTA:

NK Stockholm: Utställningen presenteras i Ljusgården på Nordiska Kompaniet den 2-8/3 och därefter kan man se den på olika ställen runt om i huset under resterande mars månad. Även i Hamngatans fasad finns gamla och blivande klassiker att beskåda mellan den 2-13/3. NK har även en publik modevisning av vårens nyheter kombinerat med Blivande klassiker den 19/3.

NK Göteborg: Utställningen presenteras på Scenen, Plan 1 på Nordiska Kompaniet mellan den 3 – 13/3. Även i Östra Hamngatans fasad finns gamla och blivande klassiker att beskåda mellan den 3-13/3. NK har även en publik modevisning av vårens nyheter kombinerat med Blivande klassiker den 19/3.

Pressbilder kommer att finns för nedladdning

Vill du få mer information eller ytterligare bilder är du välkommen att kontakta:

Monica Olsen, Ibeyostudio, 08-328801, monica@ibeyostudio.se

Nina Hag, presskontakt Nordiska Kompaniet, 08-7629075

Nordiska Kompaniet grundades 1902 och består idag av två varuhus, ett i Stockholm och ett i Göteborg. Varumärket NK samt varuhusbyggnaderna i Stockholm och Göteborg ägs av börsnoterade Hufvudstaden AB. NK:s försäljning år 2010 uppgick till totalt 2,8 MSEK och de båda varuhusen sysselsätter cirka 1200 personer. Varuhuset i Stockholm har en genomströmning av cirka nio miljoner besökare årligen. Motsvarande siffra för Göteborg är tre miljoner.